Kun some meni uunifetapastasta sekaisin – miten luoda ilmiö?

Sosiaalisen median käyttö on noussut koronan seurauksena dramaattisesti tänä vuonna, ja brändien näkökulmasta se on tuottanut jopa vaikeuksia. Koska algoritmit muuttuvat jatkuvasti, on vaikeaa saada näkyvyyttä kuvatulvan keskellä, puhumattakaan ilmiöiden luomisesta. Tähän artikkeliin koostimme vinkkilistan siitä, kuinka saadaan aikaan vaikuttava ilmiö.

Mikä sitten on ilmiö?  

Ilmiö on yhteiskuntaa puhuttava asia, joka tarttuu kiinni johonkin ajankohtaiseen aiheeseen. Hyvä esimerkki ilmiöstä on Liemessä-blogin uunifetapasta. Kun Jenni Häyrinen julkaisi vuonna 2019 uunifetapastareseptinsä, meni suomalaisten some sekaisin. Uunifetapasta tirisi kaikkien uunissa ja haastoi se jopa suomalaisten ikisuosikin, makaronilaatikon.  

TikTokin avulla uunifetapasta levisi uuden aallon mukana. Uunifetapastan ohje levittäytyi orgaanisesti ympäri maailman, ja yhtäkkiä kaikkien huulilla olivat sanat ”baked feta pasta”. Se oli niin suosittu, että fetajuusto loppui jopa kaupoista 

Mutta mikä on uunifetapastan kaltaisen ilmiön resepti? Kukaan ei voi ennustaa ilmiöiden suosiota etukäteen, mutta on tärkeää tunnistaa somehittiyden mahdollisuus ja rohkeus alkaa boostata sitä välittömästi, kun pannu on vielä kuuma.

Melkein jokainen brändi haluaa saada aikaan someilmiön. Vaikuttajilla on merkittävä rooli someilmiöiden luomisessa, ja ilmiöt lähtevätkin leviämään yhä useammin trendien suunnannäyttäjien kautta, oli sitten kyse hittiresepteistä, suosikkilautapeleistä tai kiinnostavista matkakohteista.

Mitkä asiat kannattaa ottaa huomioon, kun havittelee ilmiötä sosiaalisen median kampanjalla?

Luonnollisesti ajankohta ja maailman tilanne vaikuttavat huomioarvoon, mutta seuraaviin seikkoihin huomiota kiinnittämällä voidaan maksimoida vaikuttajamarkkinoinnin keinoilla saavutettava ilmiöittämisen mahdollisuus:

  1. Usko omaan tekemiseesi, mutta uskalla tarvittaessa kokeilla jotain erilaista. Someilmiö ei välttämättä tapahdu yhdessä yössä, vaan sen takana on usein huolellisesti laadittu strateginen suunnitelma. Jos ilmiö ei ota tuulta alleen, on syytä tarkastella tuloksia, muuttaa suunnitelmaa ja optimoida sisältöä uudelleen.  
  2. Mieti ensin, kenet haluat ilmiösi tavoittavan ja mitä kohdeyleisösi kaipaa. Haluavatko he helppoutta arkeen vai pikemminkin pieniä luksushetkiä arjen yläpuolelle? 
  3. Etsi vaikuttajat, jotka sopivat brändiin ja kampanjan tavoitteisiin. Löytämällä oikeat brandmatchit, saat uskottavaa sisältöä, jolloin sisällön leviäminen orgaanisesti voi olla helpompaa kuin uskot.  
  4. Tarinallista ilmiö helposti jaettavaan muotoon: vaikuttajan persoona ja henkilökohtaiset kokemukset tekevät ilmiöstä helposti lähestyttävän, mukaansatempaavan ja elämyksellisen tarinan, johon seuraajat haluavat osallistua.
  5. Ole valmis tekemään myös vaikeita päätöksiä ja pyri miettimään laatikon ulkopuolelta: valitsenko turvallisen, jo kertaalleen tallatun polun, vai otanko riskin ja kokeilen jotain aivan uutta ja erilaista?  

 

Instagram on viidenneksi suosituin sosiaalisen median alusta koko maailmassa. Vuonna 2021 Instagramia käyttää yli 700 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa, ja se voi tuoda tuntemattomatkin brändit suosioon.  Koska se on niin suosittu, brändeillä ja vaikuttajilla on hyvät mahdollisuudet luoda viraali-ilmiöitä Instagramissa. Jotta päästään siihen pisteeseen, huomioi ainakin nämä: tunne yleisösi ja ympäröivän yhteiskunnan ajankohtaiset trendit. Ole valmis tarttumaan tilaisuuteen heti sen osuessa kohdallesi: vuosiyhteistyöllä varmistat haluamasi vaikuttajat viestisi sanansaattajiksi pikaisellakin käynnistystahdilla. Niillä pääset jo todella pitkälle.  

Onko hittiresepti haussa, haluatko istuttaa ilmiön siemenen itämään? Tutustu Indieplacen palveluihin ja ota yhteyttä ammattitaitoiseen myyntitiimiimme.   

Erika Rajaharju, Influencer Network & Project Management Trainee