Indieplace kehälogo valkoinen

Näin toimii Instagramin maksettu kumppanuus -merkintä

Instagramin päivitetyt brändisisältökäytännöt vaativat nykyään, että maksettu kumppanuus -merkintä on lisätty kaikkiin kaupallisiin yhteistyöjulkaisuihin, joista brändi maksaa vaikuttajalle rahallisen korvauksen sekä julkaisuihin, joissa vaikuttaja nostaa ilmaiseksi saatua tuotetta tai palvelua.

Tässä artikkelissa kerromme kaiken tarpeellisen, mitä vaikuttajan tulee tietää kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä maksettu kumppanuus -merkinnällä.

Olemme aiemmin avanneet maksettu kumppanuus -merkintää mainostajan näkökulmasta Branded Content Ads -artikkelissamme.

Mikä on Instagramin maksettu kumppanuus -merkintä?

Maksettu kumppanuus -merkintä näkyy Instagram Feed- ja Stories-julkaisujen yläpuolella  Maksettu kumppanuus käyttäjän x kanssa – merkintänä. Jos brändi ei ole vielä hyväksynyt vaikuttajaa liiketoimintakumppaniksi, näkyy julkaisuissa ainoastaan maksettu kumppanuus -merkintä ilman brändikumppanin nimeä. Brändin nimi lisätään automaattisesti julkaisuun, kun brändikumppani on hyväksynyt merkinnän.

Kun vaikuttaja antaa yritykselle luvan mainostaa julkaisua, ilmestyy yrityksen luoman mainoksen julkaisuun puolestaan sekä merkintä sponsored julkaisun yläpuolelle että maksettu kumppanuus käyttäjän x kanssa kuvatekstin ja kuvan väliin.

Maksettu kumppanuus -merkintä vaaditaan nykyisin kaikista Instagramissa toteutetuissa yhteistöissä.

Miten saan maksettu kumppanuus -merkinnän käyttööni?

  1. Varmista, että tilisi on sisällöntuottaja- tai yritystili.
  2. Edellytyksenä on, että käytät Instagramia sovelluksen säännösten mukaisesti.
  3. Indieplace ohjeistaa asiakkaan hyväksymään vaikuttajan hyväksyttyjen liiketoimintakumppaneiden listaan, jotta voit käyttää maksetun mainonnan merkintää.

 

Hyvä tietää: Stories-julkaisussa ei voi käyttää Maksettu kumppanuus -merkintää, jos julkaisussa on mukana linkkitarra. Suosittelemme kuitenkin lisäämään linkkitarran mukaan vähintään yhteen Stories-klipeistä.

Jos unohdat lisätä merkinnän Feed-julkaisun tai Storiesin julkaisuhetkellä, voit myös tehdä merkinnän jälkikäteen.

Ohjeet Instagram Feed -julkaisun merkitsemiseen

  1. Voit julkaista kuvan, videon tai karusellijulkaisun ja merkitä sen maksettu kumppanuus -merkinnällä.
  2. Kun olet kirjoittanut kuvatekstin valmiiksi, paina Lisäasetukset ja Brändisisältö -kohdasta Lisää Maksettu kumppanuus -merkintä.
  3. Valitse liiketoimintakumppani joko hyväksytyistä liiketoimintakumppaneista tai hae yrityksen käyttäjänimellä.
  4. Jos olet sopinut yhteistyöjulkaisun hyödyntämisestä brändin mainonnassa, klikkaa Salli brändikumppanin mainostaa -nappi päälle.

Maksettu kumppanuus -merkintä vaaditaan nykyisin kaikissa Instagramissa toteutetuissa yhteistöissä.

Ohjeet Instagram Stories -julkaisun merkitsemiseen

  1. Varmista, että sinulla on päällä Arkistoi-ominaisuus, jotta Stories-julkaisut tallentuvat Arkistoon.
  2. Voit käyttää julkaisussa kirjoitettuna @yrityksenkäyttäjänimi -tägiä ja hashtageja, mutta et mitään seuraavista: musiikki, gifit, emojit, tarrat ja linkkitarrat tai vuorovaikutteiset kyselyboksit.
  3. Lisää Maksettu kumppanuus -merkintä. Merkitse liiketoimintakumppaniksi @yrityksenkäyttäjänimi.
  4. Jos olet sopinut yhteistyöjulkaisun hyödyntämisestä brändin mainonnassa, klikkaa Salli brändikumppanin mainostaa -nappi päälle.

Maksettu kumppanuus -merkintä vaaditaan nykyisin kaikissa Instagramissa toteutetuissa yhteistöissä.

Huomaathan, että maksettu kumppanuus -merkintä ei yksinään korvaa kirjallisia kaupallisen yhteistyön merkintöjä. Ohjeistuksen kaupallisten yhteistöiden merkintään voit lukea täältä.

Sisällöt, joita ei ole merkitty alustan käytäntöjen mukaisesti Maksettu kumppanuus -merkinnällä saattavat päätyä poistetuiksi Instagramin toimesta, joten suosittelemme vahvasti työkalun käyttämistä kaikissa julkaisuissa.

Indieplace

Indieplace

Indieplace on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijayritys. Luomme somesta aidomman paikan ja vaikuttajamarkkinoinnista alan, joka liikuttaa ihmisiä ja muovaa somekulttuuria.
fiFinnish