Instagram branded content ads — mitä brändisisältömainokset ovat?

Branded content ads, eli brändisisältömainokset, ovat Instagramin uusin mainostyökalu.

Instagram esitteli kesäkuussa upouuden Instagram Branded Content Ads -toiminnon, joka antaa yritystileille mahdollisuuden mainostaa vaikuttajan yhteistyöjulkaisuja. Vaikuttajan luoma orgaaninen yhteistyöjulkaisu voi nyt olla myös maksettu mainos, joka näkyy yrityksen määrittelemän kohdeyleisön käyttäjien feedissä tai storyssa, vaikka nämä eivät seuraisikaan itse vaikuttajaa.

Tässä artikkelissa kerromme kaiken tarpeellisen, mitä mainostajan tulee tietää brändisisältömainoksista. Artikkelin lukemisen jälkeen osaat punnita brändisisältömainosten hyötyjä ja haittoja osana vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta.

Mitä ovat brändisisältömainokset?

Instagramin Branded Content Ads -työkalun avulla brändit voivat sijoittaa mainoseuroja suoraan vaikuttajien julkaisujen mainontaan. Uudistus laajentaa kaupallisten yhteistöiden näkyvyyttä ja potentiaalista yleisöä.

Brändisisältömainokset ovat siis vaikuttajan omalle tililleen julkaisemia postauksia, jotka on merkitty kaupalliseksi yhteistyöksi Branded content toolin avulla, ja joiden mainostukseen vaikuttaja on antanut luvan yritykselle.

Branded content ads, eli brändisisältömainokset, ovat Instagramin uusin mainostyökalu.

Kuinka brändisisältömainokset saa käyttöönsä?

Sekä vaikuttajalla että yrityksellä tulee olla yritystili tai sisällönjulkaisijatili käytössään Instagramissa ja Facebookissa voidakseen käyttää brändätyn sisällön työkaluja. Kuka tahansa Instagram-käyttäjä on voinut elokuusta lähtien päivittää tilinsä sisällönjulkaisijatiliksi, joka korvaa yritystilin ja mahdollistaa brändisisältömerkinnän käyttämisen julkaisuissa. Aikaisemmin brändätyn sisällön työkalut ovat toimineet vain Instagramin vahvistetuilla tileillä.

Vaikuttajan on erikseen annettava yritykselle lupa mainostaa julkaisua, vaikka se olisikin merkitty yhteistyöjulkaisuksi branded content –toolia käyttäen. Vaikuttajat antavat yritykselle luvan markkinoida julkaisua julkaisuvaiheessa. Käyttöluvan voi lisätä myös olemassa olevaan brändisisällön julkaisuun.

Yritystileillä on automaattisesti voimassa asetus, joka antaa vaikuttajille luvan lisätä yritys yhteistyökumppaniksi julkaisuunsa. Jos yritykset haluavat hyväksyä vaikuttajan yhteistyökumppaniksi ennen kuin tämä voi tägätä yrityksen, pitää toiminto kytkeä päälle asetuksista.

Brändisisältöjulkaisuun tägätty yritys saa ilmoituksen julkaisuista ja voi halutessaan boostata julkaisun näkyvyyttä Facebookin mainosten hallinnassa luomalla uuden mainoksen. Merkitty brändisisältö löytyy Käytä olemassa olevaa julkaisua -osiossa Brändisisältö-välilehdellä. Brändisisältömainoksen julkaisun jälkeen mainoksen suoriutumisen data löytyy mainosten hallinnasta.

Miltä brändisisältömainokset näyttävät?

Vaikuttajan julkaistessa yhteistyöpostauksen brändisisältötyökalua käyttäen Instagramin käyttäjä näkee feed-julkaisun yläpuolella tekstin ”Maksettu kumppanuus käyttäjän x kanssa”. Tämän Instagramin merkinnän lisäksi julkaisut tulee merkitä edelleen kaupallisiksi yhteistöiksi myös kuvatekstissä.

Kun vaikuttaja antaa yritykselle luvan mainostaa julkaisua, ilmestyy yrityksen luoman mainoksen julkaisuun puolestaan sekä merkintä sponsored julkaisun yläpuolelle että ”maksettu kumppanuus käyttäjän x kanssa” kuvatekstin ja kuvan väliin.

Branded content ads, eli brädisisältömainokset, ovat Instagramin uusi mainostyökalu.

Kuva: Instagram

Mitä hyötyä brändisisältömainoksista on – ja kenelle?

Instagram branded content ads -päivitys on tervetullut lisä Facebookin mainospalettiin sekä brändien että vaikuttajien näkökulmasta. Samalla brändisisältöjulkaisut ovat harppaus kohti vaikuttajamarkkinoinnin ja Instagramin aikaisempaa tiiviimpää yhteiseloa. Instagram on noussut viime vuosina vaikuttajamarkkinoinnin suosikkialustaksi, ja tämä päivitys tuskin hidastaa alustan kasvavaa mainossisällön määrää.

Brändisisältömainokset antavat brändeille tilaisuuden hyödyntää vaikuttajien luomia orgaanisia julkaisuja maksettuna mainontana aikaisempaa helpommin. Lisäksi työkalu antaa yrityksille näkymän yhteistyöjulkaisujen datan seurantaan.

Brändisisältömainoksilla on potentiaalia lisätä kaupallisen yhteistyön tehokkuutta, sillä niillä voi tavoittaa halutun segmentin kuluttajia. Brändisisältömainokset voivat olla mainio lisämauste etenkin yhteistyön tavoittavuuden ja tunnettuuden kasvattamiseen. On kuitenkin hyvä huomioida, että kuluttajat, jotka eivät seuraa vaikuttajaa, eivät välttämättä koe samaistuvansa ja luottavansa vaikuttajan suosituksiin.

Kuluttajien näkökulmasta mainossisällön kiinteä merkintä lisää vaikuttajamarkkinoinnin peräänkuulutettua läpinäkyvyyttä. Toisaalta päivityksen ansiosta kuluttajien feedeihin voi nyt ilmestyä sellaisen vaikuttajan julkaisuja, jonka sisällöstä henkilö ei ole lainkaan kiinnostunut, mikä osaltaan voi johtaa lisääntyvään epäluuloon alaa kohtaan.

Suosittelemme peilaamaan brändisisältömainonnan mahdollisia hyötyjä aina kampanjan tavoitteisiin nähden. Indieplacen asiantuntijat tarjoavat ammattitaitonsa käyttöösi ja auttavat löytämään vaikuttajamarkkinoinnin ratkaisut juuri sinun yrityksesi tarpeisiin.

-Vanessa Weckström / Content specialist