Olet varmaan kuullut blogikamerasta, siitä kauniista ja helppokäyttöisestä, mutta laadukkaasta jäljestään tunnetusta Olympuksen järjestelmäkamerasta? Mutta mitä roolia strateginen vaikuttajamarkkinointi näyttelee siinä menestystarinassa, jonka perusteella Olympus valikoituu nuorten naisten suosikkikameraksi vuosi toisensa jälkeen?
Paluu menneisyyteen: miltä järjestelmäkameroiden markkina näytti vuonna 2011?
Tehdään aikamatka vuoteen 2011, jolloin valokuvaus miellettiin miehiseksi harrastukseksi ja luontobongareiden jutuksi. Tämä käsitys näkyi myös ajan hengen mukaisessa markkinoinnissa, joka suuntautui lähinnä ammattilaisille ja vanhempien kohderyhmien harrastajille.
Muistatko, miltä vaikuttajien valokuvat näyttivät tuolloin? Juuri ne eteisen keltaisessa valossa napatut asukuvat ja rakeiset ruokakuvat. Vaikuttajilla kuitenkin oli jo tuolloin orastava halu kehittää visuaalista osaamistaan.
Haasteenamme oli auttaa Olympusta lyömään läpi uuden kohderyhmän parissa, luomaan kohderyhmälle tarve ja taitoja laadukkaiden valokuvien ottamiseen ja positioimaan Pen-kamerat nuorten naisten tarpeisiin vastaavaksi ykkösvalinnaksi. Bloggaajat eivät olleet Olympukselle ainoastaan keino kommunikoida kohderyhmän kanssa; vaikuttajat olivat myös itse Olympuksen ydinkohderyhmää.
Strateginen vaikuttajamarkkinointi: kun toimiva perustekeminen riittää
Olympuksen vaikuttajamarkkinointistrategian kulmakivenä on alusta alkaen ollut kouluttaa niin vaikuttajia kuin kuluttajia paremmiksi valokuvaajiksi. Vaikuttajien sisältö on säilytetty läpi vuosien autenttisena, hyödyllisenä ja kouluttavana tarjoamalla kuluttajille vinkkejä laadukkaampien kuvien ottamiseen. Olympuksen kamerat ja trendien mukaiset asusteet kulkevat luontevasti kuvausvinkkien ja kameran käytön opastuksen mukana.
”Tärkeintä on, että tuote paketoidaan kohderyhmän tarpeeseen: ei tehdä vain yrityksen omaa juttua, vaan annetaan vaikuttajien näyttää ja kertoa kokemistaan hyödyistä.”, sanoo Olympuksen Suomen maajohtaja Henrik Tanabe.
Jo vuonna 2013 strateginen vaikuttajamarkkinointi oli onnistunut luomaan Olympus Penistä käsitteen blogikamerana. Vaikuttajat loivat tarpeen tälle kameralle myös kuluttajien keskuudessa osoittamalla seuraajilleen kameran eri käyttötarkoituksia ja kouluttamalla kameran käytön helppouteen.
Kouluttavaan sisältöön yhdistetty taktinen display-mainonta ja verkkokauppaohjaus vaikuttajien postauksista aktivoivat kuluttajia tehokkaasti ostoprosessin loppuvaiheessa. Vuoteen 2014 tultaessa Olympuksen peilittömät järjestelmäkamerat olivat saavuttaneet yli 50 prosentin markkinaosuuden ja vuonna 2016 Olympus oli ylivoimainen markkinajohtaja Suomessa.
”Emme olisi tässä pisteessä nyt, jos emme aikanaan olisi aloittaneet vaikuttajayhteistyötä”
Olympus oli 2010-luvun alkupuolella tilanteessa, jossa ei enää löydetty keinoja erottautua kilpailijoista ja parantaa markkinaosuutta. Tarvittiin vaikuttajia tuomaan markkinointiin tarinankerrontaa ja tunnetta, joilla brändin kelkka käännettiin uuteen suuntaan.
”Emme olisi tässä pisteessä nyt, jos emme aikanaan olisi aloittaneet vaikuttajayhteistyötä. Nämä lifestyle-kamerat olivat jopa lakkautusuhan alla, kunnes pääkonttorilla Japanissa huomattiin, että Suomessa tehdyt toimenpiteet toimivat: niiden avulla löydetään uusia asiakkaita, kohderyhmiä ja lähestymistapoja ja siten nostetaan markkinaosuutta merkittävästi”, toteaa Tanabe.
Suomen tilanne onkin Olympuksen tarinassa aivan erityinen. Vuonna 2015 kaikista pohjoismaissa myydyistä Olympus Pen -kameroista 73 prosenttia myytiin Suomessa. Meillä menestyksekkääksi havaitun vaikuttajamarkkinointistrategian jalkauttaminen koko Euroopan laajuiseksi aloitettiin vuonna 2017.
Olympuksen menestys Suomessa näkyy vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin linssin läpi
Onnistunut yhteistyö on jatkunut myös Suomen päässä keskittyen viime vuonna erityisesti Olympuksen brändimielikuvan ylläpitämiseen vaikuttajien keskuudessa esimerkiksi Olympus ambassador -safarin avulla. Samanaikaisesti yhteistyö on tuottanut hedelmää kuluttajille suunnatuilla kouluttavilla kampanjoilla, joista erityistarjoukseen yhdistetty joulukampanja tuotti räjähdysmäisen myynnin verkkokauppaan. Joulukampanja osoittautuikin yhteistyön kaikkien aikojen tuloksellisimmaksi kampanjaksi.
”Jatkuvuus ja pitkäjänteisyys ovat vaikuttajamarkkinoinnissa tärkeää. Aina löytyy kuluttajia, jotka haluavat oppia ottamaan hyviä valokuvia. Se tarve tarinankerronnalle ei lopu koskaan.”
Samat tehokkaaksi havaitut keinot ovat käytössä edelleen: herätetään tarve omistaa Olympuksen kamera kouluttavalla sisällöllä, ohjataan ostoprosessia taktisella mainonnalla ja positioidaan brändi vaikuttajien suosikiksi. Vaikka julkaisuja on kehitetty taktisempaan suuntaan, on edelleen kaiken tekemisen kirkkaana kärkenä postausten hyödyllisyys. Tuoreen yhteisen projektin tavoitteena on valjastaa kaikki vuosien saatossa tuotetut vaikuttajamarkkinoinnin sisällöt koneoppimisen avulla retargetoinnin käyttöön.
Olympuksen menestystarina on saanut ennennäkemätöntä huomiota maailmalla, eikä ihme – onhan Olympuksen markkinaosuus Suomessa suurempi kuin yhdelläkään muulla markkinalla.
Indieplace on toiminut Olympuksen vaikuttajamarkkinoinnin kumppanina vuodesta 2011 asti. Huolella laadittu ja jalkautettu strategia tekee vaikuttajamarkkinoinnista tehokasta, tavoitteellista ja ennen kaikkea tuloksellista. Jos tähtäät vaikuttajatekemiselläsi tähtiin, ota yhteyttä Indieplacen myyntiin.
Vanessa Weckström / Content specialist