Indieplace kehälogo valkoinen

Vaikuttajamarkkinointi vuonna 2022 – miksi sille kannattaa leikata isompi pala kakkua ensi vuoden budjetista?

Nyt on se aika, kun kannattaa leikata isompi siivu mediapiirakasta vaikuttajamarkkinoinnille ja kattaa pöytä koreaksi vuodelle 2022. Koostimme ensi vuoden budjetoinnin tueksi tämän datakatsauksen markkinasta, sosiaalisen median käytöstä ja vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta.

 

1. Markkinan kasvu

  • Vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli noin 27,9 milj. € vuonna 2020
  • 58 % mainostajista Suomessa käyttää vaikuttajamarkkinointia
  • Yhdysvalloissa 20% digimarkkinoinnin budjetista käytetään vaikuttajamarkkinointiin
  • Mainostajista 75 % aikoo budjetoida vaikuttajamarkkinointiin ensi vuonna
  • 62 % mainostajista aikoo kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin budjettiaan ensi vuodelle

 

2. Sosiaalisen median käyttö ja kanavien monipuolistuminen

  • Instagram

    • Instagramia käyttää kuukausittain n. 2,4 miljoonaa suomalaista. Instagramin käyttäjämäärä on kasvanut Suomessa vuoden aikana hurjat 23%
    • Instagram on suosituin vaikuttajamarkkinoinnin kanava: lähes 90 % mainostajista kokee Instagramin strategisesti tärkeimmäksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi
    • Tilastokeskuksen mukaan 16–24-vuotiaat käyttävät eniten Instagramia. Tästä ikäryhmästä 80 % käyttää Instagramia, kun vastaava luku 25–34-vuotiaiden kohdalla on 65%
    • Y- ja Z-sukupolvien edustajat seuraavat Instagramissa keskimäärin 10–19 sosiaalisen median vaikuttajaa
  • TikTok

    • Merkittävin muutos vaikuttajamarkkinoinnin kanavien käytössä on TikTokin valtava kasvu: jopa 45 % mainostajista käyttää TikTokia osana kanavapalettiaan
    • TikTokin mainostajadatan perusteella Suomessa voidaan tavoittaa noin 1,2 miljoonaa käyttäjää
    • Noin puolet suomalaisista TikTokin käyttäjistä on iältään 18–24-vuotiaita
    • Vuonna 2020 TikTokia käytti 18–24-vuotiaista 34 %

 

3. Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus

  • 49% kuluttajista luottaa enemmän vaikuttajan kuin brändin suositukseen
  • 48% kokee vaikuttajamarkkinoinnin aidommaksi kuin muut markkinoinnin keinot
  • 60 % kuluttajista on ostanut jotain vaikuttajan suosittelun perusteella
  • 53 % mainostajista tekee myyntiä vaikuttajien kautta

 

4. Brändillisen ja osallistavan markkinoinnin vaikutus liiketoimintaan

  • Valtaosa vaikuttajamarkkinoinnista on brändillistä tekemistä: mainostajista 85 % päätavoitteena on kasvattaa bränditunnettuutta vaikuttajamarkkinoinnilla
  • Brändillisellä tekemisellä on kuitenkin mahdollisuus saada liiketoiminnallista hyötyä, ja yleisin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuuden mittari onkin konversiot ja myynti
  • Vaikuttajamarkkinointi sitouttaa 8 kertaa paremmin kuin brändin omat somejulkaisut: vaikuttajien yleisösuhde nouseekin mainostajista 45 %  mielestä vaikuttajamarkkinoinnin merkittävimmäksi eduksi

 

5. Pitkäaikaisen tekemisen edut

  • 34 % mainostajista tekee vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita kuukausittain, 27 % puolestaan luottaa vaikuttajamarkkinoinnin voimaan kvartaaleittain
  • Vuosiyhteistyöllä saat sitoutettua haluamasi vaikuttajat brändiin – erityisesti tunnetuimmat vaikuttajat tekevät usein vain pitkäaikaisia vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksia yksittäisten kampanjalähtöjen sijaan
  • Aitous ja luotettavuus ovat valttia vaikuttajamarkkinoinnissa: pitkäaikainen tekeminen näyttäytyy kuluttajan suuntaan uskottavana ja sitouttaa myös vaikuttajan yleisöä brändiin
  • Tekemisen monipuolisuus: mahdollisuus hyödyntää vaikuttajia akuuttien viestien välittäjinä sekä paketoida yhteistyöhön mukaan myös PR-lähtöjä, jotka tukevat tehokkaasti vaikuttajien julkaisuja
  • Pitkäaikaiseen tekemiseen sisältyy aina myös sisällön toimivuuden seuraaminen ja optimointi vuoden aikana – konkreettiset kehitysideat läpi vuoden varmistavat vaikuttavimmat tulokset
  • 80% B2C-brändeistä on ulkoistanut vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteensä: kun vaikuttajamarkkinoinnin vuosikokonaisuus on ammattilaisten hallussa, on sinun helppo vain istua kyydissä ja nauttia matkasta

 

Vakuutuitko vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta? Hienoa! Kerro meille tavoitteistasi, niin tarjoamme sinulle näkemyksen vaikuttajamarkkinoinnin ilmiöistä ja työkaluista, jotka vaikuttavat aidosti.

Tämä datapläjäys herätti kiinnostuksen vaikuttajamarkkinointia kohtaan, mutta kaipaat vielä konkreettisia esimerkkejä? Mainiota! Käy ensin katsomassa case-esimerkit toteuttamistamme vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksista ja varaa tapaaminen kanssamme, jotta voimme kertoa sinulle lisää vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta.

 

Lähteet:

https://www.kantar.fi/sites/default/files/mediamainonnan_maara_q1_2021.pdf

https://www.mrktng.fi/markkinointiuutiset/vaikuttajamarkkinointi-pelkkaa-mediatilaa-vai-jotain-ihan-muuta/

https://www.businessinsider.com/influencer-marketing-important-for-brands-2021-5?r=US&IR=T

https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-benchmark-report-2021/

https://tilastokeskus.fi/til/sutivi/2020/sutivi_2020_2020-11-10_tie_001_fi.html

https://www.innowise.fi/fi/sosiaalisen-median-kaytto-suomessa-somekatsaus-04-2021/

https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/11042/Pro%20gradu%20-tutkielma%20Petrina%20Puranen%20.pdf?sequence=2&isAllowed=y

https://www.curemedia.com/influencer-marketing-statistics/

https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer marketing statistics/

Vanessa Weckström, Content Manager