Nyt on se aika, kun kannattaa leikata isompi siivu mediapiirakasta vaikuttajamarkkinoinnille ja kattaa pöytä koreaksi vuodelle 2024. Koostimme ensi vuoden budjetoinnin tueksi artikkelin siitä, missä menee vaikuttajamarkkinointi vuonna 2023. Tutustu datakatsaukseemme markkinasta, sosiaalisen median käytöstä ja vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta.
-
Markkinan kasvu
- Vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli noin 52,5 miljoonaa € vuonna 2022 ja markkina kasvoi lähes 20 % verrattuna edellisvuoteen
- Vaikuttajamarkkinoinnin budjetit kasvavat vuosittain – neljännes mainostajista käyttää 10–20 % markkinointibudjetista vaikuttajamarkkinointiin, ja lähes yhtä moni yli 40 %
- Mainostajista 82 % aikoo budjetoida vaikuttajamarkkinointiin myös ensi vuonna
- 67 % mainostajista aikoo kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin budjettiaan ensi vuodelle
- 23 % mainostajista aikoo käyttää vähintään 40 % markkinointibudjetista vaikuttajamarkkinointiin
-
Sosiaalisen median käyttö ja kanavien monipuolistuminen
-
Instagram
- Instagramia käyttää viikoittain 2,3 miljoonaa suomalaista. Instagramin käyttäjämäärä on kasvanut Suomessa vuoden aikana 10 %
- Instagram on suosituin vaikuttajamarkkinoinnin kanava: 67 % mainostajista kertoo käyttävänsä Instagramia ja jopa 96 % mainostajista kokee Instagramin tärkeimmäksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi
- 16–24-vuotiaat käyttävät eniten Instagramia. Tästä ikäryhmästä 70 % käyttää Instagramia, kun vastaava luku 25–34-vuotiaiden kohdalla on 62 %
- 68 % ihmisistä kertoo tulevansa Instagramiin ollakseen vuorovaikutuksessa sisällöntuottajien kanssa
-
TikTok
- Merkittävin muutos vaikuttajamarkkinoinnin kanavien käytössä on TikTokin valtava kasvu: jopa 55 % mainostajista käyttää TikTokia osana kanavapalettiaan ja siitä onkin kovaa vauhtia tulossa vaikuttajamarkkinoinnin ykköskanava
- 42 % mainostajista uskoo, että TikTokilla on somekanavista paras ROI
- TikTokin mainostajadatan perusteella Suomessa voidaan tavoittaa noin 1,2 miljoonaa käyttäjää
- Toinen merkittävä muutos TikTokissa on sen käyttäjärakenne: teini-ikäisten käyttäjien osuus laskee, samalla kun 20–39-vuotiaiden käyttäjien osuus on jo 43 %
- 80 % TikTokin käyttäjistä kertoo löytäneensä sovelluksen kautta uusia tuotteita
-
Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus
- 72 % Y- ja Z-sukupolven edustajista seuraa sosiaalisen median vaikuttajia
- 70 % kuluttajista seuraa vähintään kymmentä vaikuttajaa
- 61 % kuluttajista luottaa enemmän vaikuttajan kuin brändin suositukseen
- 49 % kuluttajista on riippuvaisia vaikuttajien suosituksista
- 82 % kuluttajista luottaa sosiaalisessa mediassa näkemiinsä suosituksiin ostopäätöksiä tehdessään
- 80 % kuluttajista on ostanut jotain vaikuttajan suosittelun perusteella
- 83 % mainostajista uskoo, että vaikuttajamarkkinointi on tehokasta
- 42 % mainostajista pitää vaikuttajia tärkeänä ROI:ta tuottavana strategiana
-
Brändillisen ja osallistavan markkinoinnin vaikutus liiketoimintaan
- Valtaosa vaikuttajamarkkinoinnista on brändillistä tekemistä: mainostajista 86 % päätavoitteena on kasvattaa bränditunnettuutta vaikuttajamarkkinoinnilla
- 82 % markkinoijista uskoo, että vaikuttajamarkkinointi auttaa heitä hankkimaan parempia asiakkaita
- Brändillisellä tekemisellä on kuitenkin mahdollisuus saada liiketoiminnallista hyötyä, ja yleisin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuuden mittari onkin konversiot ja myynti
- Vaikuttajamarkkinointi sitouttaa 8 kertaa paremmin kuin brändin omat somejulkaisut: vaikuttajien yleisösuhde nouseekin mainostajista lähes 30 % mielestä vaikuttajamarkkinoinnin merkittävimmäksi eduksi
-
Pitkäaikaisen tekemisen edut
- Mainostajista 61 % on tehnyt useamman kampanjan saman vaikuttajan kanssa
- 48 % mainostajista tekee vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita kuukausittain, 18 % puolestaan luottaa vaikuttajamarkkinoinnin voimaan kvartaaleittain
- Vuosiyhteistyöllä saat sitoutettua haluamasi vaikuttajat brändiin – erityisesti tunnetuimmat vaikuttajat tekevät usein vain pitkäaikaisia vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksia yksittäisten kampanjalähtöjen sijaan
- Aitous ja luotettavuus ovat valttia vaikuttajamarkkinoinnissa: pitkäaikainen tekeminen näyttäytyy kuluttajan suuntaan uskottavana ja sitouttaa myös vaikuttajan yleisöä brändiin
- Tekemisen monipuolisuus: mahdollisuus hyödyntää vaikuttajia akuuttien viestien välittäjinä sekä paketoida yhteistyöhön mukaan myös PR-lähtöjä, jotka tukevat tehokkaasti vaikuttajien julkaisuja
- Pitkäaikaiseen tekemiseen sisältyy aina myös sisällön toimivuuden seuraaminen ja optimointi vuoden aikana – konkreettiset kehitysideat läpi vuoden varmistavat vaikuttavimmat tulokset
- 80% B2C-brändeistä on ulkoistanut vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteensä: kun vaikuttajamarkkinoinnin vuosikokonaisuus on ammattilaisten hallussa, on sinun helppo vain istua kyydissä ja nauttia matkasta
Vakuutuitko vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta? Hienoa! Kerro meille tavoitteistasi, niin tarjoamme sinulle näkemyksen vaikuttajamarkkinoinnin ilmiöistä ja työkaluista, jotka vaikuttavat aidosti.
Tämä datapläjäys herätti kiinnostuksen vaikuttajamarkkinointia kohtaan, mutta kaipaat vielä konkreettisia esimerkkejä? Mainiota! Käy ensin katsomassa case-esimerkit toteuttamistamme vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksista ja varaa tapaaminen kanssamme, jotta voimme kertoa sinulle lisää vaikuttajamarkkinoinnin toimivuudesta.
Lähteet:
https://www.iab.fi/uutiset-blogi/iablogi/vaikuttajamarkkinoinnin-maara-lahes-20-kasvussa.html
https://www.innowise.fi/fi/sosiaalisen-median-kaytto-suomessa-somekatsaus-07-2022/
https://www.meltwater.com/en/blog/influencer-marketing-statistics
https://thesocialshepherd.com/blog/influencer-marketing-statistics
https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-statistics/
https://grin.co/blog/influencer-marketing-statistics/
https://www.meltwater.com/fi/blog/vaikuttajamarkkinointi-numeroina
https://digitalmarketinginstitute.com/blog/20-influencer-marketing-statistics-that-will-surprise-you
https://www.omnicoreagency.com/instagram-statistics/