Indieplace kehälogo valkoinen

Joulun taikaa somessa – erotu vaikuttajien sisällöillä

Joulu on todellista markkinoinnin ruuhka-aikaa! Mainoskampanjat pyörivät eri medioissa täydellä teholla ja jokainen mainostaja haluaa joulun kovista myyntipäivistä oman osansa. Monelle yritykselle joulusesonki onkin vuoden tärkein ajanjakso, kun koko vuoden tuloksesta tehdään merkittävä osa. Miten siis erottua jouluruuhkassa ja tavoittaa kuluttajat tehokkaasti?

Somessa lähestyvä joulu näkyy monella tapaa, kun Instagram- ja TikTok-feedimme täyttyvät joulun tunnelmoinnista. Kotona leivotaan, laitetaan ruokaa, askarrellaan ja pohditaan joululahjoja – vietetään iloisia jouluisia hetkiä ja haetaan uusia ideoita jouluaskareihin. Yli puolet kuluttajista kääntyy somen puoleen etsiessään inspiraatiota joululahjoihin ja joulu onkin oivallinen ajankohta vaikuttajamarkkinoinnille. Eikä vähiten siksi, että joulusesonkina vaikuttajien julkaisujen sitoutuneisuus voi olla jopa 12 % korkeampi kuin muina aikoina.

Sisältö on markkinoinnissa päivän sana ja ketkä olisivatkaan parempia sisällöntuottajia kuin vaikuttajat? Nämä digitaalisen sisällöntuotannon ekspertit, jotka seuraavat trendejä ja omaksuvat tuoreimmat ilmiöt ensimmäisinä. Vaikuttajien sisällöt herättävät joulun taian eloon inspiroivalla, persoonallisella ja samaistuttavalla tavalla, oli kyseessä sitten kuvan muotoon ikuistettu hetki lumisessa talven ihmemaassa, hupaisa haastevideo tai vaikka yhteinen joululahjaideointi seuraajien kanssa. Jopa 64 % kuluttajista luottaa vaikuttajiin etsiessään lahjaideoita ja vaikuttajien tekemät sisällöt myös koetaan autenttiseksi, mikä lisää brändin uskottavuutta.

No kuka sitten voisi olla sinun brändillesi se oikea? Sopivan vaikuttajan löytäminen voi tuntua yhtä haastavalta, kuin sen täydellisen lahjan hankkiminen. Valinta on kuitenkin tärkeä, koska onnistuneen kampanjan myötä vaikuttajasta voi tulla pitkäaikainen brändin suosittelija ja fani. Antamalla vaikuttajavalinnat ammattilaisen käsiin, voit olla varma, että täydellinen brand match löytyy!

 

Joulu on kulutusjuhlaa – vai onko?

Vastuullisuus ja kestävä kulutus ovat myös varmasti kaikkien huulilla tänä aikana. Enää ei haluta kannustaa ihmisiä kuluttamaan vain kuluttamisen ilosta, vaan tavoitteena on herättää jokaisessa ajatus: mitkä ovat niitä asioita, joita minä ja läheiseni oikeasti tarvitsemme? Moni brändi keskittyy jouluna luukuttamaan taktisia kampanjoita, vaikka brändillisempi lähestyminen voisi auttaa erottumaan kulutusjuhlan keskeltä ja kantaa lopulta pidemmälle.

Meillä jokaisella on varmasti taho, jota haluaisi auttaa, ja tämä kannattaa nostaa esille myös joulukampanjoissa. Oli kyse sitten hyväntekeväisyysjärjestöstä, läheisestä ystävästä tai naapurista, tässä on mahdollisuus erottua joukosta edukseen ja luoda lisää lämpöä joulun aikaan. Vaikuttajamarkkinointi on erityisen tehokas tapa tehdä brändillistä markkinointia ja nostaa vastuullisuuskulmia esille kohderyhmää aidosti puhuttelevalla tavalla.

 

Keräsimme yhteen muutamia erilaisia vaikuttajien tekemiä toteutuksia ja ideoitamme joulun ajan markkinoinnin toteutuksiin:

 

Paulig & Juhla Mokan joulutontut

Joulu on rauhoittumisen ja yhdessä tekemisen aikaa. Pauligin viime joulun kampanjassa vaikuttajat toimivat Juhla Mokan joulutonttuina ja loivat joulutunnelmaa askartelemalla kahvipakkauksen inspiroimina paperista joulukransseja. Kampanjalla tavoiteltiin näkyvyyttä Juhla Mokan joulusesongin tuotteelle ja sympaattisilla sisällöillä tavoitettiinkin runsaasti kuluttajia.

Inspiroidu sisällöistä:

 

Arla Lempi & Lempeyden joulu

Lempiruokakerhossa jaettiin viime joulukuussa inspiraatiota joulun helpoimpaan menuun ja vinkkejä lempeämpään jouluun. Brändilähettilään Enni Koistisen lempimenu lähetettiin PR-pakettina kaikille Lempiruokakerhoon osallistuneille vaikuttajille, joita kannustettiin levittämään lempeämmän joulun sanomaa. Kampanjan tavoitteena oli vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tehdä yhdessä hyvää – siksi vaikuttajat pyysivät seuraajiaan ilmiantamaan jonkun, jonka joulua Lempiruokakerho voisi ilahduttaa lahjakortilla.

 

Rustan joulu

Rustan joulukampanjassa jaettiin vinkkejä erilaisiin joululahjaideoihin ja joulutunnelman luomiseen kotona. Yhdeksän vaikuttajaa inspiroi seuraajiaan jakamalla omaa joulusisustamisen matkaansa ja joululahjahankintojaan. Kampanjalle onnistuttiin luomaan laaja peitto valitsemalla erilaisia vaikuttajia, jotka tavoittavat eri kohdeyleisöjä.

Inspiroidu sisällöistä:

 

BAUHAUS jouluräjähdys

Jouluräjähdys-kampanjassa esiteltiin BAUHAUSIN jouluvalikoimaa laajasti ja inspiroivasti vaikuttajayhteistyön voimin. Vaikuttajat levittivät joulun henkeä upeilla videoilla ja osallistivat seuraajiaan arpomalla lahjakortteja. Luova konsepti ja julkaisuissa mukana ollut arvonta houkuttelivat kuluttajat kampanjasisältöjen äärelle ja sitouttivat tehokkaasti.

Inspiroidu sisällöistä:

 

5 vinkkiä, joilla onnistut joulun vaikuttajakampanjoissa:

  1. Suunnittele ajoissa. Joulu on markkinoinnin ruuhka-aikaa, mutta monelle myös hetki rauhoittua, ja siksi kampanjakalenterit täyttyvät aikaisin. Lähde siis liikkeelle hyvissä ajoin, niin saat varmasti kampanjaasi toivomasi vaikuttajat.
  2. Valitse kampanjallesi oikea aika. Liian aikaisin jaetut lahjavinkit eivät välttämättä herätä toivottuja reaktioita tai resonoi kohderyhmässä, mutta liian myöhään jättämisellä et saavuta haluttuja tuloksia.
  3. Tunteet peliin. Jouluun liittyy paljon tunteita, läheisten muistamista ja tunnelmallisia muistoja lapsuuden jouluista. Tämä kannattaa hyödyntää sisällöissä, vain mielikuvitus on rajana!
  4. Hyödynnä lahjojen antamisen aikaa. Joulu on todellista lahjojen antamisen aikaa, mikä tekee siitä otollisen hetken myös yhteisöllisyyden luomiseen. Yllätä vaikuttajia PR-lähetyksillä, tai vielä parempaa, anna vaikuttajille mahdollisuus jakaa lahjoja omille läheisilleen tai seuraajilleen. Arvonnat ovat myös loistava keino osallistaa kuluttajat mukaan.
  5. Hyödynnä hyvään. Joulun kulutusjuhlan keskeltä edukseen erottuvat ne brändit, jotka nostavat jouluna esiin myös hyvän tekemiseen liittyviä aiheita, oli kyse sitten aineettomista lahjoista tai hyväntekeväisyydestä.

 

Kiinnostaako sinua kuulla lisää vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista joulusesonkina? Ota yhteyttä tiimiimme, niin lisätään markkinointiisi ripaus joulun taikaa!

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish