Jopa 86 % mainostajista taklaa brändin tunnettuuden haasteita vaikuttajamarkkinoinnilla ja suosituin syy hyödyntää vaikuttajamarkkinointia onkin brändin tunnettuuden kasvattaminen. Vaikuttajamarkkinoinnilla on voima nostaa brändi hämärän rajamailta kaikkien huulille ja tässä artikkelissa kerromme miksi.
Miksi brändin tunnettuus on niin tärkeää?
Mikä brändi tulee ensimmäisenä mieleen, kun mietit pikaruokaa tai puhelimia? Todennäköisesti McDonald’s ja Apple, jotka löytyvät tunnetuimpien brändien listoilta vuodesta toiseen. Mutta osaisiko kuluttaja nimetä sinun brändisi tai tunnistaa sen muiden joukosta?
Brändin tunnettuus on ostopolun portaiden ensimmäinen askel, jota ilman on mahdotonta päästä huipulle. Kukaan ei osaa ostaa brändiä, josta ei ole koskaan kuullutkaan. Lähes puolet kuluttajista ostaa mieluiten tutuilta brändeiltä ja jopa 71 % kuluttajista kertoo, että brändin tunnistaminen on tärkeää ennen ostopäätöstä. Brändin tunnettuus näkyy myös euroissa, sillä kuluttajat ovat valmiita käyttämään enemmän rahaa tuttuun ja turvalliseen brändiin.
Miksi vaikuttajamarkkinointi on bränditunnettuuden kasvattamisen kultakaivos?
Tutustumalla caseihimme huomaat nopeasti, että yhteistöiden yleisin tavoite on brändin tunnettuuden lisääminen. Vaikuttajamarkkinointi on erityisen tehokas keino kasvattaa tunnettuutta ennen kaikkea kahdesta syystä: vaikuttajien valinnoilla on valtaa ja he tavoittavat vahvasti sitoutuneen yleisön.
Bränditunnettuuden rakentaminen vaatii, että brändisi on pitkällä aikavälillä aidosti läsnä kuluttajien arjessa ja tarjoaa heille lisäarvoa. Eikä pelkkä tunnettuus ole kaikki kaikessa, sillä brändi voi olla tunnettu myös negatiivisella tavalla. Valjastamalla vaikuttajat tunnettuuden ajureiksi tuot brändin osaksi oikeiden ihmisten arkea ja pitkäaikaisella, suunnitelmallisella tekemisellä liität brändiisi positiivisia mielikuvia ja tunteita. Tässä neljä muuta syytä, miksi vaikuttajamarkkinointi on loistava tapa kasvattaa brändin tunnettuutta:
Vaikuttajien suositukset vaikuttavat ostopäätöksiin
Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu periaatteessa perinteiseen puskaradioon – tutulta ihmiseltä saatuun suositukseen luotetaan aina enemmän kuin brändin omaan mainontaan. Vaikuttajat ovat rakentaneet luottamussuhdetta yleisöönsä usein vuosien ajan ja siksi heidän suosituksillaan on poikkeuksellisen kova painoarvo kuluttajien ostopäätöksissä. Neljä kymmenestä millenniaalista kokee suosikkivaikuttajansa ymmärtävän heitä jopa ystäviä paremmin ja 80 % kuluttajista on ostanut tuotteen vaikuttajan suosituksen perusteella.
Tavoitat uusia yleisöjä
Varsinkin jos brändisi on ollut markkinoilla pidempään, niin olet varmasti jo kokeillut kaikki perinteiset mainonnan keinot telkkarista lehtimainontaan. Moni nykykuluttaja ei kuitenkaan enää seuraa perinteistä mediaa, eikä mainontasi ole siksi välttämättä tavoittanut kaikkia potentiaalisia kuluttajia. Tuotearvosteluja etsitään nyt Googlen sijaan TikTokista ja resepti-ideoita ruokalehtien sijaan Instagramista. Vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitat digikanavissa aikansa viettävät kuluttajat heille luontevalla tavalla – ja vältät viestisi jäämisen ad blockereiden haaviin.
Saat sitouttavaa sisältöä
Bränditunnettuuden haasteita ei kuitenkaan taklata vain tavoittamalla mahdollisimman laaja yleisö, vaan tärkeämpää on, että viesti on vastaanottajalle relevantti. Vaikuttajat osaavat paketoida brändiviestisi juuri sellaiseen muotoon, että se kiinnostaa kohderyhmää ja jää myös mieleen. 60 % mainostajista kertoo, että vaikuttajien tuottamalla sisällöllä on parempi sitoutuneisuus kuin brändin omalla sisällöllä ja vaikuttajien sisältöä pidetään myös brändisisältöä uskottavampana.
Laajennat brändisi sosiaalisen median kanavien tavoittavuutta
Vaikuttajien nostot brändistäsi sosiaalisessa mediassa ajavat usein kuluttajia tutustumaan tuotteisiin tai palveluihin lisää brändisi omissa kanavissa. Vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteet kasvattavatkin usein myös brändin omien sosiaalisen median kanavien seuraajamääriä ja sitoutuneisuutta – varsinkin silloin kun vaikuttajien sisällöt jaetaan myös brändin kanavissa.
Miten vaikuttajamarkkinoinnilla kasvatetaan brändin tunnettuutta? 3 askelta, joilla onnistut!
-
Brändilähettiläs sitouttaa brändiin
Pitkäaikainen yhteistyö brändilähettiläiden kanssa on paras tapa sitouttaa kuluttajia brändiin ja rakentaa kestäviä asiakassuhteita. Brändilähettiläs on tehokas brändin puolestapuhuja, joka tuo brändiä esille positiivisessa valossa pitkällä aikavälillä sekä auttaa erottautumaan kilpailijoista ja lisää brändin uskottavuutta. Brändin tunnettuus ei myöskään synny hetkessä, vaan se vaatii pitkäjänteistä tekemistä.
-
Valitse useita erilaisia vaikuttajia, niin tavoitat erilaisia yleisöjä
Laajimman tavoittavuuden viestillesi saat valitsemalla yhteistöihin useita erilaisia vaikuttaja, jotka vuorostaan tavoittavat erilaisia yleisöjä. Useamman mikrovaikuttajan avulla tavoitat ja sitoutat kustannustehokkaasti niche-yleisöt, kun taas julkkisvaikuttajalla saat laajaa näkyvyyttä brändille. Tehokkain kombo syntyy yhdistämällä kampanjoissa makro-, mikro- ja nanovaikuttajia.
-
Aiheuta ansaittua pöhinää PR-lähetyksillä
PR-lähetykset ovat kustannustehokas tapa luoda brändille ansaittua näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä, ja ne toimivat erityisen hyvin tunnettuuden lisäämiseen. Lähettämällä PR-paketteja valikoiduille vaikuttajille voit saada brändisi tuhansien silmäparien eteen pienelläkin budjetilla. Parhaimmillaan vaikuttaja aidosti ihastuu tuotteeseen ja saat brändillesi arvokasta orgaanista näkyvyyttä.
Miten bränditunnettuuden kasvua mitataan?
Bränditunnettuutta pidetään usein hankalasti mitattavana, ja on totta, ettei sen mittaaminen ole yhtä suoraviivaista kuin myynnin. Jos kampanjan tavoitteena on ollut brändin tunnettuuden lisääminen, ei sen menestystä pitäisi mitata myynnin mittareilla, koska kuluttajan polku tietoisuudesta ostoon voi olla pitkä. Bränditunnettuuskampanjan tehoa voi mitata esimerkiksi näillä mittareilla:
- Kampanjan tavoittavuus
- Kampanjajulkaisujen näyttökerrat
- Sosiaalisen media mittarit, kuten brändin omien somekanavien kasvu, sosiaalisen median kautta verkkosivuille tullut liikenne ja brändin maininnat somessa
- Brändihaut Googlessa ja orgaanisen verkkosivuliikenteen kasvu
Luvuista saat hyvän käsityksen siitä, kuinka moni kuluttaja on kampanjan kautta voinut kuulla ja kiinnostua brändistäsi. Brändillistä markkinointia mitattaessa numeraalisten mittaristojen rinnalle kannattaa lisätä myös laadullisia mittareita, kuten bränditutkimus.
Ajan kuluessa hyvistä tutuista voi tulla uskolliset ystävät, ja sama pätee myös brändien ja kuluttajien välisissä suhteissa. Brändin tunnettuus ei synny yhdessä yössä, mutta pitkäjänteisellä markkinoinnilla voit kuljettaa kuluttajan koko ostopolun matkan tietoisuudesta sitoutumiseen.
Vakuutuitko vaikuttajamarkkinoinnista ja olet valmis nostamaan brändisi tunnettuuden uudelle tasolle? Mahtavaa! Ota yhteyttä tiimiimme ja kerro meille tarpeistasi.