Indieplace saavutti vaikuttajamarkkinoinnin pioneerina teini-iän täyttämällä marraskuun 2024 lopussa 15 vuotta. Vaikuttajamarkkinoinnin kentällä 15 vuotta on kunnioitettava ikä – Suomen mittakaavassa kenties vaikuttajamarkkinoinnin toimistolle historiallinen. Vuosien aikana Indieplace on kasvanut ja kehittynyt Indiedays-blogitalosta strategiseksi vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n kokonaisvaltaiseksi kumppaniksi.
Monilla aloilla muutokset ovat viimeisen vuosikymmenen aikana olleet huimia, ja sama pätee myös vaikuttajamarkkinointiin ja Indieplaceen: matka blogiportaali Indiedaysista tähän päivään on ollut monivaiheinen ja täynnä kehitystä.
Kolme asiaa ovat säilyneet vaikuttajamarkkinoinnissa kaikkien näiden vuosien läpi: vahva vaikuttajasuhdetoiminta, asiakas- ja kohderyhmäymmärrys sekä datan hyödyntäminen läpi vaikuttajamarkkinoinnin myynti-, vaikuttajavalinta- ja tuotantoprosessin.
2009
Yritykset ovat huomanneet blogien potentiaalin ja alkaneet lähettää bloggaajille tuotteita sekä kutsuja tilaisuuksiin toivoen saavansa näkyvyyttä. Muotiin, kauneuteen ja hyvinvointiin keskittyvä Indiedays-blogiportaali perustetaan. Indiedays on Suomen ensimmäisen blogiportaali, jossa bloggaajat saavat palkkaa julkaisu- ja lukijamäärien perusteella.
Bloggaajia yhdistävä alusta mahdollistaa yrityksille aikaisempaa järjestelmällisen mainostamisen blogeissa. Tämän päivän vaikuttajamarkkinoinnin siemen on kylvetty.
2010
Brändeiltä suoraan tulevat viestit menettävät uskottavuuttaan, mutta bloggaajat onnistuvat vangitsemaan seuraajakuntansa huomion ja luottamuksen jakamalla samaistuttavaa sisältöä. Vähän kerrallaan vaikuttajien rooli tuotteiden ja palveluiden suosittelijana vahvistuu. Lokakuussa 2010 Indiedays-portaaliin kuuluu 24 bloggaajaa.
2011
Indiedays-blogiportaalilla on viikossa lähes kolme kertaa enemmän uniikkeja vierailijoita kuin yhdelläkään naisten- tai muotilehden verkkojulkaisulla.
Vaikuttajat alkavat ymmärtää, kuinka suuri vaikutus heillä on seuraajakuntaansa – ja myös mainostajat ovat huomanneet sen. Sosiaalisen median mainonnan pyörät alkavat rullaamaan aikaisempaa kovempaa ja markkinoinnin uusi aika alkaa.
2012
Blogien kuvat on otettu pääasiassa digipokkareilla. Olympus alkaa järjestelmällisesti kouluttamaan vaikuttajia ottamaan parempia kuvia peilittömillä järjestelmäkameroilla ja pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön ansiosta syntyy käsite ”blogikamera”. Display-mainonta jyllää blogiportaalien mainospaikoilla. Blogien määrää kasvatetaan ja portaalista löytyy yli 300 blogia. Tältä näytti Suomen lifestyle- ja muotiblogiskene vuonna 2012.
2013
Instagramin suosio kasvaa myös Suomessa ja sitä aletaan hyödyntää osana blogiyhteistöitä. Mainonnan tunnistettavuus herättää keskustelua: kilpailu- ja kuluttajavirasto teki marraskuussa 2013 linjauksen mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa.
Indieplacen järjestämät Suomen suurimmat vaikuttajatapahtumat Blogger’s Inspiration Day ja Indiedays Blog Awards järjestetään ensimmäisen kerran.
2014
Kampanjasivujen rakentaminen vaikuttajamarkkinointikampanjoiden yhteyteen on trendien aallonharjalla ja sivustoja tehdään monien kampanjoiden yhteyteen. Vaikuttajien suosittelemat tuotteet nousevat nopeasti hiteiksi, jotka myydään loppuun, esimerkiksi Maybellinen Baby Lips -huulivoiteet.
2015
Vaikuttajamarkkinointi oli vuonna 2015 kansainvälisesti kaikista nopeimmin kasvava markkinointikanava. Indiedaysin omistajuus siirtyy pohjoissuomalaiselle mediayhtiö Kaleva Medialle.
2016
Kysyntä vaikuttajamarkkinointia kohtaan on kasvanut entisestään. Yhteistöissä mennään kuitenkin edelleen sisältö ja näkyvyys edellä, data perässä. Snapchat on kohonnut kiinnostavaksi uudeksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi erityisesti nuoremman kohderyhmän kohdalla. Kaleva Media ostaa blogiportaali Blogirinki Median.
2017
Vaikuttajamarkkinoinnissa puhaltavat uudet tuulet: kiinnostus brändilähettiläsyhteistöitä kohtaan kasvaa ja tietoisuus mikrovaikuttajista herää. Vaikuttajamarkkinointi on saavuttanut kulminoitumispisteensä – enää pelkkä tuotteiden lähettäminen vaikuttajille näkyvyyden toivossa ei riitä. Brändit etsivät luovempia konsepteja ja strategisempaa lähestymistä vaikuttajamarkkinoinnin kumppaneiltaan.
Indiedays ja Blogirinki Media yhdistyvät ja muodostavat vaikuttajamarkkinointitoimisto Indieplacen. Blogiportaaleina jatkavat Indiedays (muoti ja kauneus), Lifie (perhe ja lifestyle) ja Foodlover (ruoka ja leivonta).
2018
Indieplacen vaikuttajaverkostoa laajennetaan voimakkaasti keskittyen erityisesti monikanavaisuuteen sekä valikoituihin eksklusiivisiin vaikuttajasopimuksiin. Indieplace laajentaa palveluitaan vaikuttajamarkkinoinnista myös PR-palveluihin, mikä mahdollistaa entistä kokonaisvaltaisemmat markkinointiratkaisut asiakkaille.
Monet vaikuttajat tuovat kaupallisen sisällön lisäksi esiin arvojensa kannalta tärkeitä aiheita ja pohtivat vastuutaan vaikuttajana, esimerkiksi somekiusaamisen, yksinäisyyden ja ilmastonmuutoksen kannalta. Feikkiseuraajat ja robottivaikuttajat nostivat alan sisäiseen keskusteluun somen pimeän puolen.
Instagram Storiesista on tullut kiinteä osa Instagram-kampanjoita, sillä se tarjoaa samassa kanavassa uudenlaisen vuorovaikuttavan ja tarinallisen kerronnan muodon.
Toistaiseksi viimeinen Blogger’s Inspiration Day ja Inspiration Blog Awards järjestetään.
2019
Vaikuttajat ovat laajentaneet reviiriään perinteisinä pidettyjen kanavien, kuten blogien, Instagramin ja YouTuben rinnalle. Podcastit ovat nousseet ilmiöiksi vaikuttajien keskuudessa ja nuorison suosima kanava TikTok synnyttää uutta vaikuttajasukupolvea.
Strateginen suunnittelu ja tulosten mitattavuus ovat avaimet onnistuneeseen yhteistyöhön. Parhaimpiin tuloksiin vaikuttajamarkkinoinnissa päästään pitkäaikaisella kumppanuusmallilla.
Indieplace starttaa oman podcast-tekemisen vaikuttajien Iina ja Otto Hyttisen kanssa Yhdessä-podcastilla rakentamalla samalla podcast-studion toimistolleen.
Loppuvuodesta juhlitaan Indieplacen 10-vuotistaivalta vaikuttajajuhlien merkeissä.
2020
Globaali koronaviruspandemia aiheuttaa merkittäviä muutoksia ja sen vaikutukset myös vaikuttajamarkkinointiin ovat ilmeiset. Rajoitukset ajavat ihmiset linnoittautumaan koteihinsa, hamstraamaan kulutushyödykkeitä kuten vessapaperia sekä kuluttamaan poikkeuksellisessa tilanteessa normaalia enemmän somesisältöjä, sillä sosiaalinen media tarjoaa viihdettä, mahdollisuuden yhteydenpitoon ja yhteisöllisyyteen sulkuaikana. Koronan kurimuksessa myös IG Livet lyövät kunnolla itseään läpi.
Yhtäkkiä moni yritys joutuu todella haastavaan markkinatilanteeseen ja pian koronaviruspandemian startattua Indieplace julkaisee maaliskuussa 2020 Vaikuttaja auttaa -kampanjan, joka yhdistää apua tarvitsevat yritykset ja vaikuttajat. Pro bono -yhteistyöhön hakee mukaan yli 100 yritystä, joiden joukosta valitaan 18 organisaatiota. Auttamaan ilmoittautuu 112 vaikuttajaa tarjoten näkyvyyttä kanavissaan ilmaiseksi. Vaikuttajien joukosta Indieplace valitsee mukaan valittujen yritysten brändeihin ja tarpeisiin parhaiten sopivat vaikuttajat.
Indieplace laajentaa podcast-valikoimaansa starttaamalla uuden oman podcast-tuotannon Äititreffit, jonka takana ovat suositut vaikuttajat Janni Keituri ja Kaisa Turunen.
2021
Vuoden 2021 alussa Indieplace uudistaa brändinsä yhteistyössä vaikuttajaverkostonsa kanssa. Visuaalisen ilmeen suunnittelusta vastaa Gut Studio. Uusi brändi heijastaa yrityksen arvoja: aitoutta, rohkeutta ja luovuutta. Samalla uudistetaan myös Indiedays-blogiportaali, jonka alle siirretään vaikuttajat Lifie-portaalista.
TikTokin kaupallistuminen räjähtää kunnolla vuonna 2021 Suomen vaikuttajamarkkinoinnin kentällä ja tiukka kilpailu lyhytvideoiden herruudesta Instagramin ja TikTokin välillä starttaa.
Korona jatkaa edelleen kulkuaan ja aiheuttaa rajoituksia koko vuoden haastaen ja rajoittaen monen yrityksen toimintaa sekä luoden epävarmuutta talouteen. Uudenlainen tekeminen haastaa toimijoita myös uuteen ajatteluun, ja samalla myös vaikuttajamarkkinoinnin määrä kasvaa 41 % vuodesta 2020 vuoteen 2021.
2022
Helmikuussa 2022 Venäjä aloittaa laittoman hyökkäyssodan Ukrainassa, jonka vaikutukset Suomen talouteen näkyvät välittömästi ja ovat myös kauaskantoiset. Energiakriisi, inflaatio ja epävarmuus pakottavat talouden jälleen sopeutumaan uusiin haasteisiin ja etsimään uusia ratkaisuja.
Yhteisöllisyys on ajassa nouseva trendi, joka toimii myös ilmiöiden luomisen avaimena. Indieplace rakentaa Arlan kanssa ensimmäisten joukossa brändin ympärille oman yhteisön – Arla Lempiruokakerhon. Indieplace avaa toukokuussa 2022 myös Influencer loungen, joka toimii yhteisenä co-working tilana Indieplacen verkoston vaikuttajille rakentamaan entistä parempaa yhteisöllisyyttä. Yhteisöjä rakennetaan myös vaikuttajamarkkinoinnin keinoin asiakkaiden omissa kanavissa, joihin Indieplace tuottaa monipuolista ja kattavaa sisältöä.
Haastavien vuosien jälkeen vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkaa kuitenkin edelleen kasvuaan ja kasvaa noin 19 % vuodesta 2021 vuoteen 2022.
2023
Suomen talous ajautuu taantumaan haastavien vuosien jälkeen. Siinä missä kuluttajat miettivät mihin vähenevät rahat kannattaa käyttää, joutuvat myös yritykset pohtimaan mihin tiukentuvaa markkinointibudjettia pitäisi panostaa. Taloudellinen epävarmuus tuo mukanaan paljon haasteita, mutta markkinoijalle myös monia mahdollisuuksia.
Generatiivinen tekoäly jalkautuu vuoden 2023 aikana yritysten tekemiseen mukaan, mutta erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin parissa tunnistetaan, ettei tekoäly toistaiseksi pysty korvaamaan asiantuntijatyötä vaikuttajamarkkinoinnin parissa.
Yksi aikakausi Indieplacen pitkässä historiassa tulee päätökseen, kun blogiportaali Indiedays suljetaan kesäkuussa 2023. Samassa yhteydessä luovutaan viimeisistä omista eksklusiivisista sopimusvaikuttajista.
Indieplace yhdessä MIELI ry:n ja Rikosuhripäivystyksen kanssa tarttuu kiusaamiseen sosiaalisessa mediassa yhteisellä Pro Bono Kerro säkin -kampanjassa. Kampanjan avulla herätetään avointa keskustelua somekiusaamisesta ja sen haitoista, sekä etsitään ratkaisuja kiusaamisen selättämiseen tunnettujen vaikuttajien kuten Lola Odusogan ja Esko Eerikäisen johdolla.
Twitteristä tulee X vuonna 2023 ja samana vuonna julkaistaan myös Metan Threads.
Haastavien vuosien jälkeen vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan maltillisesti vuonna 2023 kasvaen noin seitsemän prosenttia vuodesta 2022.
2024
Indieplace on jatkanut vaikuttavan markkinoinnin kehittämistä ja vahvistanut asemaansa strategisena vaikuttajamarkkinoinnin toimistona. Monikanavaisuuden rinnalle ovat nousseet vahvasti erilaiset tuotannot, niin vaikuttajavetoiset kuin kuluttajille suunnatut tapahtumat, avajaiset ja tempaukset. Esimerkiksi POWER-avajaistapahtumat liikuttavat vuoden aikana kuluttajia massiivisesti niin sosiaalisessa mediassa kuin fyysisesti avajaistapahtumissa. PR-palveluiden vahvistamista tehdään myös voimakkaasti.
Vastuullisuus nousee datan rinnalla vuoden tärkeimmäksi puheenaiheeksi niin kansallisella kuin globaalilla tasolla EU:n ilmastopolitiikan myötä. Kuluttajat odottavat, että niin brändit kuin vaikuttajat toimivat vastuullisesti ja ottavat kantaa yhteiskunnallisiin- ja ympäristökysymyksiin.
Marraskuussa 2024 juhlitaan 15 vuotta täyttävän Indieplacen lisäksi myös 125-vuotista sanomalehti Kalevaa.
Haluaisitko olla osa tarinaamme? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja sparraillaan, kuinka voisimme edistää liiketoimintaasi.