Instagram-kuva vai Instagram Stories – kanavien roolitus vaikuttajamarkkinoinnissa

Instagram-kuva vai Instagram Stories?

Vaikuttajamarkkinoinnin kanavien buffetpöydällä on tarjolla vaihtoehtoa toisensa perään. Markkinoijalle saattaakin iskeä ähky jo ennen pääruokaa, jos kanavien roolitus on epäselvä. Tässä artikkelissa pureudumme Instagramin feed-julkaisun ja Storiesin väliseen suhteeseen ja ohjeistamme valjastamaan kanavat vaikuttavimpaan käyttöön.

Instagram-kuva vai Instagram Stories: kumpaan kannattaa keskittyä?

Yleinen harhakäsitys on, että vain feed-kuvalla voi vaikuttaa, sillä Instagram Stories katoaa 24 tunnin päästä julkaisusta, eivätkä kaikki vaikuttajan seuraajat katso kaikkia tarinoita.  Storiesin pinnan alla kuplii kuitenkin lukuisia hyötyjä, jotka ovat nostaneet Storiesin altavastaajasta tasavertaiseksi kilpailijaksi alustan valtaistuinpelissä.

Instagramin käyttäjät hyödyntävät kumpaakin formaattia eri tarkoituksiin. Instagram-feediä ja Instagram Storiesia kannattaakin ajatella kahtena eri alustana, jotka pelaavat täysin erilaista paikkaa pelikentällä, ja joiden avulla voidaan saavuttaa erilaisia tavoitteita. Valinnan näiden kahden välillä ei  tarvitse olla joko-tai, vaan pikemminkin sekä-että.

Instagram-kuva vai Instagram Stories? Ratkaisun löydät lukemalla artikkelin.

Instagram-kuva

Instagramin kautta on mahdollisuus tavoittaa laajoja kuluttajajoukkoja tehokkaasti. Instagramin rooli on inspiroida ostoprosessin alkupäässä sekä muistuttaa ja vahvistaa kuluttajien sitoutumista myöhemmin – se herättää mielenkiinnon aihetta kohtaan. Instagram-kuva on ideaali valinta, kun vaikuttajamarkkinoinnin päämääränä on laaja tavoittavuus.

Instagram-kuvan hyödyt tiskiin

  • Instagram-feed on paikka, josta ihmiset löytävät tilin ja alkavat seurata sitä.
  • Instagram-kuvat eivät katoa, vaan muodostavat pysyvän feedin. Feed määrittää yhdellä vilkaisulla tilin visuaalisen identiteetin ja on monelle vaikuttajalle myyntivaltti.
  • Instagram-kuville kuuluu kiitos siitä, että käyttäjät voivat löytää tilin jopa kolmellakymmenellä eri tavalla.
  • Julkaisujen elinkaarta voi pidentää asianmukaisilla hashtageilla, tilien tägäyksellä ja lokaatiomerkinnöillä.
  • Branded Content -mainonnalla voidaan lisätä yksittäisen kuvan tavoittavuutta merkittävästi
  • Instagram-kuvasta on mahdollista johtaa liikennettä toiselle tilille, esimerkiksi yhteistyöjulkaisusta brändin omaan feediin.
  • Tuotepainotteinen kuva lisää muistijälkeä, kuvatekstillä tarjoaa tilaisuuden avata aihetta tarkemmin.
  • Instagram-kuva tavoittaa toistaiseksi laajemman yleisön kuin Instagram Stories.
  • Analytiikan avulla voit tarkastella kuvan suoriutumista eri mittareilla: tavoittavuus on tärkeämpää kuin näyttökerrat.
  • Feed-julkaisuja voi ajastaa.
  • Kuvatekstiä on mahdollista muokata julkaisun jälkeen.

Instagram-kuva vai Instagram Stories?Instagram Stories


Videoista ja kuvista koostuvat tarinat herättävät luovemmankin konseptin henkiin ja tarjoavat mahdollisuuden esitellä tuote tai palvelu autenttisesti käytössä. Instagram Stories toimii hyvin myös osallistavana kanavana aktivoimalla seuraajia vuorovaikutteisilla ominaisuuksilla. Instagram Storiesin Swipe up –toiminnon avulla voidaan ohjata tehokkaasti liikennettä paitsi postaukseen myös esimerkiksi yrityksen verkkokauppaan. Stories on oiva työkalu, kun tavoitellaan sitoutumista ja vuorovaikutteisuutta.

Instagram Storiesin edut esiin

  • Instagram Storiesin katsojat ovat oikeasti kiinnostuneita julkaisijan sisällöstä, sillä useimmat tarinoiden katsojat ovat tilin seuraajia.
  • Storiesin katselijamäärät kasvavat hurjaa vauhtia.
  • Swipe up –toiminto: takana ovat ne päivät, jolloin call to action vaati linkin liittämisen Instagram-tilin bioon. Yli 10 000 seuraajan tileillä on mahdollisuus johtaa liikennettä haluamalleen laskeutumissivulle.
  • Storiesit tavoittavat tehokkaasti nuoria aikuisia: 68 prosenttia milleniaaleista katsoo tarinoita päivittäin.
  • 70 prosenttia tarinoista katsotaan äänet päällä.
  • Instagram Storiesin ominaisuudet kannustavat vuorovaikutteisuuteen.
  • Osallistavat ominaisuudet johtavat interaktiiviseen ja arvokkaaseen palautteeseen seuraajilta, jota myös brändit voivat hyödyntää.
  • Insta Storiesin katoaminen 24 tunnin päästä julkaisusta voi olla myös etu: kiinnostavien henkilöiden storyt on katsottava heti, jotta ne eivät huku tarinoiden virtaan tai jää katsomatta.
  • Instagram Storiesista on tullut nopeasti vaikuttajatapahtumien ykköskanava, sillä se mahdollistaa matalan kynnyksen julkaisemisen ja tapahtuman tunnelman tallentamisen.
  • Myös Instagram Storiesiin voi lisätä hashtageja ja paikkamerkintöjä – vaikkakin vain harva etsii storyja näiden kautta.
  • Instagram Stories on mestarivalinta, kun halutaan jakaa autenttisia hetkiä tai behind the scenes -materiaalia.

Yhteenveto

Monet vaikuttajat haluavat säilyttää feedinsä silotellun viimeisteltynä, kun taas Instagram Stories tarjoaa realistisemman katsauksen tosielämään aseteltujen ja editoitujen kuvien taakse. Hiljattain alalla on tapahtunut muutos naistenlehtimäisestä kuvastosta kohti autenttisempaa sisältöä, ja tähän tarpeeseen Instagram Stories iskee lujaa. Ammattimaisen laadukkaille Instagram-kuville on edelleen myös paikkansa vaikuttajatekemisessä, ja se tarjoaakin samalla kustannustehokkaan tavan tuottaa sisältöä yrityksen muihin markkinointitarkoituksiin.

Instagram-kuvat ja Instagram Stories elävät sulassa sovussa rinnakkain, sillä niiden tavoitteet ja sisällöt ovat erilaisia, mutta usein toisiaan tukevia. Jos haluat kuulla lisää vaikuttajamarkkinoinnin kanavien roolituksesta, ota yhteyttä asiantuntevaan myyntitiimiimme.

Vanessa Weckström / Content Specialist