Instagram Stories vs. Snapchat — näin hyödynnät markkinoinnissa

Vertikaalinen stories-muoto on kivunnut sosiaalisen median suosikkiformaatiksi muutamassa vuodessa. Mutta kuinka päättää, kumpaa tarinallisuuden mahdollistavaa alustaa käyttää vaikuttajamarkkinointiin?

Molemmat sovellukset tarjoavat vaihtoehtonsa markkinointiin, ja markkinoijan onkin tärkeää tunnistaa, kumpi kanava palvelee parhaiten yrityksesi tarpeita. Tässä artikkelissa vertailemme Instagram Storiesin ja Snapchatin eroja markkinoinnin näkökulmasta ja autamme sinua valitsemaan brändiisi ja tavoitteisiisi sopivan kanavan. Kun kehään kuulutetaan Instagram Stories vs. Snapchat, kumpi vie voiton?

Artikkeli kirjoitettu 28.6.2017, päivitetty 2.9.2019

Katsaus kilpaileviin kanaviin

Instagram

Instagramissa kuvan tai videon voi julkaista pysyvästi feediin tai lyhytaikaisemman Stories-toiminnon avulla.  Instagramissa tarinat ovat kiinteästi osa sovelluksen aloitusnäyttöä: tarinat ovat alkuperäisen feedin yhteyteen rakennettu toinen uutisvirta, joka mahdollistaa kasuaalimman sisällön jakamisen nykypäivän harkitun feed-sisällön rinnalle. Stories-julkaisu säilyy näkyvissä feedin yläosassa Snapchatin tavoin ainoastaan 24 tuntia – paitsi, jos sen tallentaa oman tilin kohokohtiin.

Instagramin Stories-toiminto tarjoaa mahdollisuuden julkaista 24 tunnin ajan näkyviä kuvia ja 15 sekunnin videoita. Stories-julkaisun voi lähettää joko vain tietyille seurattaville tai julkaista sen näkyviin Oma tarinani -osioon. Instagramin tarinoita edustavat ympyräkuvakkeet näkyvät feedin yläreunassa ja algoritmi määrittää Storyjen järjestyksen seuraajiesi aiemmin katsottujen julkaisujen sekä kiinnostavien tilien perusteella.

Snapchat

Snapchat on tarkoitettu kuvilla ja videoilla viestimiseen omien seuraajien kanssa. Snapchatin käyttö koostuu kahdesta ominaisuudesta: voit lähettää kuvan tai videon suoraan kavereillesi tai julkaista sen kaikkien seuraajiesi nähtäväksi My Story -osioon. Jos tarinaa ei  tallenna Muistot-kansioon, se katoaa bittiavaruuteen vuorokauden kuluttua.

Snapchatissa kaikille näkyviin tarinoihin käsiksi päästäkseen on ensin swaipattava aloitusnäytön kamera vasemmalle. Kavereiden luomat storyt näkyvät ympyräpainikkeina, mutta ehdotetut tarinat ovat osa vertikaalista feediä, jossa vaikuttajien tarinat painivat näkyvyydestä kilpaa meemitilien, median ja mainosten kanssa.

Instagram Stories vs. Snapchat?

Instagram Stories vs. Snapchat – mikä yhdistää ja mikä erottaa?

Kilpajuoksu uusien ominaisuuksien kehittämisessä

Instagram ja Snapchat kilpailevat kävijämääristä kehittämällä tiheään tahtiin ominaisuuksia, joilla erottautua toisistaan – ja toisaalta kopioidakseen kilpailijan toimivimmat ominaisuudet. Koska sovellukset ovat kovin samankaltaisia, tarjoaa jatkuva kehittäminen kummallekin mahdollisuuden tuoda käyttäjälle lisäarvoa.

Kummankin kanavan sisäänrakennettuihin perusominaisuuksiin kuuluu filttereiden, emojien, GIFien tarrojen, tekstin ja piirrosten liittäminen elävöittämään julkaisua. Kuvafilttereiden tarkoituksena on parantaa kuvien väritystä ja sävyä. Filttereiden lisäksi AR-tekniikkaa hyödyntävät kasvotehosteet ovat ominaisuuksista suosituimpia.

Instagram Storiesin ominaisuudet

Instagram on kunnostautunut erityisesti vuorovaikutuksen mahdollistavien ominaisuuksien kehittämistyössä: kyselyt, visat ja emojislaiderit ovat vain pintaraapaisu Instagram Storiesin lisäosista, jotka houkuttelevat seuraajia vuorovaikutukseen julkaisijan tarinassa.

Snapchatin ominaisuudet

Snapchat on onnistunut säilyttämään voittaja-asemansa kasvotehosteissa, vaikka Instagramkin on kehittänyt omia tehosteitaan. Snapchat on hyödyntänyt myös pelillisyyttä ja tarjoaakin nykyisin myös erilaisia pelejä snäppikavereiden keskuudessa pelattavaksi. Hauskan lisävivahteen sovellukseen tuovat bitmojit, jotka ovat käyttäjän itse luomia ”omakuva-emojeita”.

Instagram Stories vs. Snapchat ominaisuudet

Kohderyhmä on kuningas

Instagram ja Snapchat käyvät jatkuvaa taistelua käyttäjistä. Niin kansainvälisesti kuin Suomessakin Instagram on selkeästi Snapchatia suurempi toimija ja Instagramin käyttäjämäärät ovatkin tuplasti Snapchatin lukuja suuremmat. Sovellusten käyttäjien erilaiset ikähaarukat selittävät osaksi tätä eroa. Instagramia käyttää huomattavasti laajempi jakauma eri ikäisiä ihmisiä, joten käyttäjäkunnan koonkin on mahdollista olla suurempi.

Instagramin käyttäjät

Instagramilla on yhteensä noin 1 miljardi käyttäjää, joista 500 miljoonaa käyttää sovellusta aktiivisesti päivittäin.  Suomessakin trendi seuraa muuta maailmaa; Instagram-käyttäjiä oli alkuvuonna 2019 noin 1,6 miljoonaa.

Kansainvälisesti suurin osa, noin 71% Instagramin käyttäjistä, koostuu alle 35-vuotiaista, suurimman ikäryhmän ollessa 25—34-vuotiaat.

Snapchatin käyttäjät

Snapchatilla päivittäisiä aktiivisia käyttäjiä on noin 200 miljoonaa. Kotimaassa  Snapchatin käyttäjämäärät ovat jääneet noin 0,7 miljoonaan käyttäjään.  USA:ssa selkein, jopa 90 prosentin käyttäjäpiikki on 13–24-vuotiaissa, minkä jälkeen käyttäjien määrä laskevat radikaalisti. Suomessa puolestaan luku ei ole yhtä radikaali, mutta samansuuntainen, joten kohderyhmä on huomattavasti suppeampi kuin Instagramin puolella.

Instagram Storiesin ja Snapchatin mainostyökalut

Molemmat kanavat tarjoavat mahdollisuuksia paitsi vaikuttajamarkkinointiin myös digimainontaan.

Instagram Stories

Vaikuttajamarkkinoinnissa Instagram Storysta on tullut toimiva lisä Instagram-kuvan rinnalle. Instagramissa on mahdollista ostaa mainoksia Storyjen väliin, mutta nyt myös Branded Content Toolin avulla on mahdollista tehdä mainos suoraan vaikuttajan julkaiseman kaupallisen yhteistyön pohjalta. Instagram Storiesiin voi valita haluamansa call-to-actionin, kuten ”osta nyt” ja ohjata swipe-up-toiminnolla sivustollesi. Facebookin mainosten hallinnan työkalut mahdollistavan mainoksen kohdentamisen esimerkiksi rajaamalla kuinka usein, ja mille kohderyhmälle haluat mainoksesi näkyvän. Lisää Instagram-mainonnasta voit lukea täältä.

Snapchat

Snapchatin mainostusmahdollisuudet poikkeavat Instagramin vastaavista. Snapchatin sisällölle tyypillisiä mainostuskeinoja ovat brändin mukaiset sponsoroidut kasvotehosteet sekä linssit, jotka aktivoituvat esimerkiksi toimipisteen lähellä vieraillessa. Vaihtoehtona ovat myös perinteisemmät mainokset, jotka löytyvät MyStoryjen välistä tai Discovery-osiosta. Discoveryn mainokset mahdollistavat pidemmänkin artikkelin tai nettisivun mainostamisen, sillä Storyyn on mahdollista lisätä linkki sivustolle.

Myös Snapchatilla on oma mainosten hallinta -työkalunsa, jonka avulla mainosta sekä sen tuloksia voi tarkastella. Voit esimerkiksi valita kampanjan ikähaarukan, kohderyhmän kiinnostuksen kohteet sekä ajan milloin mainoksia näytetään.

Instagram vs. Snapchat – kumpi vie voiton?

Miksi Instagram?

  • Suuri käyttäjäkunta: Instagramilla on noin miljardi käyttäjää, joista noin 500 miljoonaa käyttää palvelua aktiivisesti päivittäin. Suomessakin käyttäjiä on 1,6 miljoonaa. Instagram Storiesin käyttäjämäärät ovat kasvaneet vuosi vuodelta ja toiminnolla on päivittäin noin 500 miljoonaa käyttäjää.
  • Laajempi kohderyhmä: Instagramissa viihtyvät niin nuoret kuin aikuisetkin. Demografiatiedot mahdollistavat vaikuttajamarkkinoinnin kohdentamisen juuri niille vaikuttajille, joiden seuraajat ovat kohderyhmää ikänsä, sukupuolensa tai asuinpaikkansa suhteen.
  • Paremmat mainostusmahdollisuudet: Facebookin kehittämät mainostus- ja analytiikkatyökalut tarjoavat Instagramin käyttäjälle lukuisia mahdollisuuksia mainostaa. Maksettujen mainosten lisäksi orgaanista näkyvyyttä saa helposti lisäämällä paikka- tai hashtag-tarran, jolloin Story nousee paremmin hauissa ja teemasta kiinnostuneelle yleisölle. Instagram Stories -analytiikka mahdollistaa vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tulosten analysoinnin.
  • Osallistavat ominaisuudet: Instagram Storiesissa on käytössä laaja valikoima vuorovaikutukseen innostavia ominaisuuksia ja mahdollisuus liittää toinen profiili tai hashtag mukaan, jolloin löydettävyys paranee.
  • Sekoitus hiotumpia sisältöjä ja rentoa juttelua: Useat vaikuttajat käyttävät erikseen Instagram Storiesin sisällön muokkaamiseen tarkoitettuja sovelluksia, joiden avulla lyhyet videot ja still-kuvat heräävät henkiin. Monet haluavat silti säilyttää Instagram Storiesissa rennomman otteen ja kuvaavat myös sisältöä aidoista arjen herkistä.
  • Kaksi sovellusta yhdessä: Instagram tarjoaa synergiaetuja Instagramin, Instagram Storiesin ja IGTV:n välillä: visuaalisesti hiottua, pysyvää sisältöä sekä nopeatempoisempia ja hassuttelevia videojulkaisuja ilman sovellusten välillä hyppelyä.

Miksi Snapchat?

  • Nuoren kohdeyleisön tavoittaminen: Yli puolet Snapchatin käyttäjistä on alle 25-vuotiaita, jotka käyttävät palvelua päivittäin. Snapchat on siis erinomainen kanava nuoremman kohderyhmien tavoittamiseen. Snapchatissa markkinointi vaatii kuitenkin tuotteen, yleisön sekä markkinoiden huolellista tuntemista, jotta mainonta osuu maaliin.
  • Sitoutunut yleisö: Koska Snapchatiin julkaisut näkyvät vain henkilöille, jotka seuraavat tiliä, ovat seuraajat jo valmiiksi sitoutuneita sisältöön. Snapchatissa on myös tyypillistä seurata harvempia henkilöitä kuin Instagramin puolella. Snapchat onkin viime aikoina kampanjoinut Instagramissa Snapchatin todellisten ystäväsuhteiden puolesta.
  • Hauskat ominaisuudet: Snapchatin kasvofiltterivalikoima on vertaansa vailla niin hupi- kuin mainostarkoituksessakin. Lisäksi Snäpissa on laaja valikoima pelejä ja tarroja, joiden avulla sisällöstä saa muokattua entistä hauskempaa ja sitouttavampaa, jotta yleisö viettää entistä pidempään aikaa sisältösi parissa.
  • Aito sisältö: Snapchat on säilyttänyt välittömän sisältönsä osittain ehkä siksi, että sovellus ei tue muualla muokattujen sisältöjen jakamista. Puhelimeen tallennetun kuvan voi kyllä lähettää chatissa kaverille tai lisätä MyStoryyn, mutta tällöin julkaisussa lukee kameran rullasta -teksti.

IG Stories vs. Snapchat: kumpi voittaa vuonna 2019?

Instagram Stories vs. Snapchat: Miltä tilanne näytti vuonna 2017?

Tämä artikkeli kirjoitettiin alun perin vuonna 2017, jolloin ”Snapchatin koiratehosteesta on tullut jo ilmiö, jonka kanssa on vaikea kilpailla.” Tuolloin mittelö Instagram Storiesin ja Snapchatin välillä oli vielä huomattavasti tasaisempi ja vaikuttajamarkkinointia tehtiin yhtä paljon kummassakin kanavassa.

Parin vuoden aikana Instagram on laittanut paukkuja erityisesti sellaisten ominaisuuksien kehittämiseen, joita Snapchatilla ei ole. Vuonna 2017 Snapchatin sanottiin olevan vuorovaikutteisempi, mutta Instagramin vuorovaikutteiset ominaisuudet ovat jyränneet ohi tätä nykyä. Facebook kehittää parhaillaan Instagramille uutta viestintäsovellusta Threadsia, jonka tarkoituksena on edistää jatkuvaa ja henkilökohtaista vuorovaikutusta käyttäjien ja heidän lähimpien ystäviensä välillä.

Vuonna 2017 kohistiin paljon myös brändien filttereistä ja linsseistä Snapchatissa, mutta into on laantunut samaa tahtia, kun käyttäjät ovat Rihanna etunenässä nostaneet kytkintä ja siirtyneet muille alustoille. Snapchatin omat kasvofiltterit ovat kuitenkin edelleen in; keväällä 2019 sovelluksessa ihastutti aidolla otteella toteutettu ”mies-filtteri”.

Instagram Stories ei ole enää vain Snapchatin kopio, vaan kiinteä osa Instagramia niin vaikuttajien kuin tavan kuluttajienkin käytössä. Instagram Stories on syönyt jalansijaa Snapchatilta paitsi kuluttajien keskuudessa myös vaikuttajamarkkinoinnin budjeteissa. Snapchatin vahvuutena on kuitenkin edelleen henkilökohtainen viestintä kavereiden kesken.

Vanessa Weckström / Content specialist