Indieplace kehälogo valkoinen

5 vinkkiä – Näin toteutat vaikuttavan PR-tapahtuman

PR-tapahtuma sitouttaa, osallistaa ja luo yhteisöllisyyttä aivan eri tavoin kuin muut markkinoinnin tai viestinnän keinot. Kun sekä tapahtuman suunnittelu että toteutus on hiottu timantiksi, se tarjoaa brändille arvokkaan mahdollisuuden rakentaa suhteita niin vaikuttajiin kuin muihin sidosryhmiin. Tässä artikkelissa tapahtumatuotannon asiantuntijamme Roosa Eronen kertoo, miten tehdään vaikuttava PR-tapahtuma.

88 % kuluttajista kertoo, että brändiin luottaminen on erityisesti suurien muutosten aikoina tärkeämpää kuin koskaan. PR-tapahtumat ovat oivallinen keino vahvistaa luottamusta ja brändiuskollisuutta. Tehokas PR-tekeminen johtaa ansaittuun näkyvyyteen, jolloin brändistä puhutaan usein juuri kuluttajan näkökulmasta. Tapahtumien kautta brändillä on myös loistava mahdollisuus nostaa itsensä kuluttajien sekä sidosryhmien top of mind –asemaan. Tunnettuuden kasvattaminen ja vahvan brändin rakentaminen on perusta, jolla luodaan kasvua markkinoilla.

Millainen PR-tapahtuma sitten auttaa suhteiden rakentamisessa sekä nostaa brändin vaikuttavuutta ja luotettavuutta? Poimimme alle vinkit, joiden avulla teet pr-tilaisuudestasi menestyksen.

PR-tapahtuma – 5 vinkkiä vaikuttavuuteen

1. Mieti, mitä haluat saada aikaan ja ketä haluat saada paikalle

Onnistuneen PR-tapahtuman takana on aina huolellinen tavoitteiden ja kohderyhmän määrittely. Näiden kirkastaminen on kriittinen ensimmäinen askel, sillä se auttaa konseptoimaan kokonaisuuden. Suunnittele siis huolella:

  • mitä haluat tapahtumassa viestiä
  • ketä haluat saada paikalle
  • ja miten jakamasi viesti saadaan kulkeutumaan kiinnostavalla tavalla paitsi vaikuttajille, myös heidän seuraajilleen.

 

Sido kaikki tekeminen tähän päämäärään.

2. Erotu massasta

Vaikuttavan PR-tapahtuman sisältö muodostuu tavoitteen ja kohderyhmän tarpeiden pohjalta sekä ajankohtaisia ilmiöitä ja trendejä kuunnellen. Vaikuttajat arvostavat tapahtumissa erityisesti elämyksellisyyttä ja yllätyksiä sekä uusia, ainutlaatuisia kokemuksia. Mieti siis, mikä olisi sopivan erilainen, mutta samalla brändillesi luonteva tapa inspiroida ja herättää tunteita. Erottuvalla ja innostavalla PR-tapahtumalla voit paitsi saada laajaa näkyvyyttä brändillesi, myös luoda hypeä tuotteen tai palvelun ympärille esimerkiksi lanseerauksen tueksi.

Mieti, mitä uutta ja erilaista voit tarjota. Onko se ennennäkemätön tapahtumakonsepti tai elämyksellinen tapahtumapaikka? Vai onko tapahtuman ohjelmanumerossa osallistujalle jotain oivaltavaa ja uniikkia? Vau-efektin luominen on välttämätöntä nykypäivän markkinoilla, jos haluat erottautua kilpailijoista ja vahvistaa brändiuskollisuutta.

3. Ole aidosti vaikuttava

Aitojen kohtaamisten merkitys on kasvanut pandemian jälkeen ja moni kaipaakin nyt livenä tapahtuvaa vuorovaikutusta. Onko tavoitteesi luoda kohdeyleisöllesi inspiroiva kokemus, joka edistää dialogia ja vahvistaa suhdetta brändin ja sidosryhmien välillä? Tarjoa silloin tunteita ja oivalluksia. Jotain, joka tuo kohderyhmällesi lisäarvoa.

Vaikuttajat ja toimittajat osallistuvat tapahtumiin myös ammattimielessä sisällöntuottajina tee siis heidän työnsä mahdollisimman helpoksi! Selkeytä viesti ja tarjoa näkökulmia sekä materiaalia valmiina, niin varmistat ansaitun näkyvyyden.

Varmista ennen kaikkea aitous – tapahtuman toteutuksen täytyy olla linjassa brändin arvojen ja viestien kanssa. Näin pystytään vaikuttamaan tehokkaasti tunteisiin, asenteisiin ja käyttäytymiseen. Tapahtumissa aito, autenttinen ja inspiroiva läsnäolo vaikuttaa positiivisesti myös brändistä jaettavaan sisältöön. Muista huomioida myös brändäys ja panosta visuaalisuuteen – visuaalisesti näyttävä toteutus jalkautuu todennäköisemmin seuraajien ja kuluttajien silmille.

4. Luo ja syvennä yhteisöllisyyttä

Yhteisöllisyys on noussut trendinä viime vuosina ja sen merkitys kasvaa edelleen. PR-tapahtuma on loistava keino vahvistaa yhteisöllisyyttä ja monen suuntaista vuorovaikutusta, sillä tapahtumien kautta voidaan luontevasti tarttua erilaisiin ajankohtaisiin aiheisiin ja herättää keskustelua. Yhteisöllisyys on myös tärkeä avaintekijä ilmiöittämiseen.

Hyödyntämällä tapahtumassa brändisi omia asiantuntijoita tarjoat sidosryhmällesi mahdollisuuden päästä kohtaamaan ja kuulemaan aitoja ihmisiä brändin takana. Näin voit luontevasti vahvistaa brändin ja sidosryhmien välistä suhdetta. Tapahtumat tarjoavat myös mahdollisuuden kouluttaa sidosryhmiä ja siten syventää ymmärrystä brändistä ja tuotteista. Kun vaikuttaja on syvemmin sisällä brändissäsi, myös mahdollinen tuleva yhteistyö on vaikuttavampaa.

Tarjoamalla vaikuttajien lisäksi myös heidän seuraajilleen ja brändisi faneille mahdollisuuden kohdata inspiroivien tapahtumien merkeissä syvennät yhteisöllisyyttä vielä ennestään.

5. Integroi PR-tapahtuma muuhun tekemiseen ja hyödynnä synergiaedut

Uskomme, että maksetun ja ansaitun vaikuttajanäkyvyyden tehokas yhdistäminen tuottaa brändille parhaan mahdollisen lopputuloksen ja suunnittelemme jatkuvasti aidosti vaikuttavia vaikuttajamarkkinoinnin ja PR:n kokonaisuuksia asiakkaillemme. PR ja vaikuttajamarkkinointi tukevat täydellisesti toinen toisiaan ja tarjoavat lukuisia synergiaetuja puhumattakaan paremmista tuloksista. Näiden kahden toimiva liitto vaatii kuitenkin ymmärrystä kummastakin alasta.

Ota yhteyttä tiimiimme, jos haluat tuoda brändillesi näkyvyyttä tapahtuman avulla tai integroida tapahtumat strategiaasi 360-asteisesti. Olemme apunasi kaikissa vaiheissa ja tarjoamme toteutuksen halutessasi myös avaimet käteen -palveluna. Tiimimme projektijohdon ja tapahtumatuotannon ammattilaiset huolehtivat, että kumppanuus sujuu suunnitelmallisesti ja ketterästi, saavuttaen toivotut tavoitteet.

Picture of Indieplace

Indieplace

fiFinnish