Vuosi lähenee loppuaan, joten nyt on taas aika kurkistaa kristallipalloon ja katsoa mitä ensi vuosi tuo tullessaan. Mitkä vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2024 vuonna valtaavat alaa? Mullistaako tekoäly markkinoinnin ja kiilaako TikTok vihdoin alustojen kärkipaikalle – lue trendikatsauksemme, niin tiedät!
Vuosi 2023 on ollut täynnä suuria muutoksia sosiaalisessa mediassa: Twitteristä tuli X, Instagram päätti palata juurilleen vähentämällä painotusta videosisältöihin ja viimeisimpänä uudistuksena Meta otti käyttöön erilaiset tilaajatoiminnot. Nähtäväksi jää, kuinka moni on valmis maksamaan mainosvapaista somekanavista tai tilaamaan vaikuttajien Instagram-sisällöt kuukausimaksulla. Varmaa kuitenkin on, että myös ensi vuosi tuo muutoksia mukanaan.
TikTok kiilaa vaikuttajamarkkinoinnin kärkipaikalle
Instagram on toistaiseksi onnistunut säilyttämään asemansa vaikuttajamarkkinoinnin ykkösalustana, mutta TikTokin räjähdysmäinen suosion kasvu ei ole jäänyt brändeiltä huomaamatta ja sovelluksen suosio vaikuttajamarkkinoinnin alustana onkin kasvanut tasaisesti. Joidenkin kansainvälisten tilastojen mukaan jo 56 % brändeistä toteuttaa mieluiten vaikuttajamarkkinointia TikTokissa, ja ennustamme että ensi vuonna TikTok tulee nousemaan suosituimmaksi alustaksi myös Suomessa.
Syitä tähän on kaksi. Lyhytvideo jatkaa voittokulkuaan sisältömuotojen kuninkaana ja kuluttajat käyttävät TikTokin parissa enemmän aikaa, kuin millään muulla somealustalla. Lisäksi TikTokin kautta tavoitettava yleisö monipuolistuu – tällä hetkellä sovelluksen käyttö lisääntyy vauhdilla erityisesti vanhempien ikäluokkien keskuudessa.
Vaikuttajamarkkinoinnin uudet aakkoset – AI, AR & VR
AI – Tekoälyn uusi tuleminen ei varmasti ole jäänyt keneltäkään huomaamatta, kun sekä LinkedIn-feedimme että alan julkaisut ovat täyttyneet aihetta koskevista uutisista. Tekoäly tuo mukanaan monia mahdollisuuksia myös vaikuttajamarkkinointiin, vaikuttajien valinnasta sisällöntuotantoon ja kampanjan optimointiin. Jopa 66 % markkinoijista on jo testannut tekoälyn mahdollisuuksia ja sen hyödyntäminen tulee varmasti ensi vuonna kasvamaan.
AR – Lisätty todellisuus luo elämyksiä ja sulauttaa yhteen teknologian ja todellisuuden. Lisätyn todellisuuden keinoilla voidaan luoda visuaalisia, mukaansatempaavia ja sitouttavia kokemuksia, missä niin vaikuttajat kuin kuluttajat pääsevät kokeilemaan kaikkea meikeistä kodintuotteisiin. Oikein toteutettuna AR-sisällöt herättävät huomiota ja hämmästystä – ja niillä on myös poikkeuksellinen viraalipotentiaali.
VR – Virtuaalivaikuttajat ovat jo kasvava trendi maailmalla ja nyt nämä teknologian avulla tuotetut vaikuttajat puhuttavat myös kotimaisessa mediassa. Virtuaalivaikuttajat mahdollistavat todella luovat, visuaaliset ja mielikuvitukselliset toteutukset, eikä brändin omien toiveiden mukaan täydellisesti räätälöityyn vaikuttajaan liity inhimillisiä riskejä. Toisaalta tekoäly ei pysty tavoittamaan sitä ihmislähtöisyyttä ja autenttisuutta, johon vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu.
Inspiraatiosta autenttisuuteen – UGC & EGC
Vuonna 2024 vaikuttajamarkkinoinnissa keskitytään vaikuttajien sijaan vaikuttavuuteen ja vaikuttajan käsite laajenee. Erityisesti Z-sukupolvi kaipaa vaikuttajilta inspiraatiota enemmän samaistuttavuutta, ja vaikuttajana voikin toimia kuka tahansa tuotteen käyttäjästä yrityksen työntekijään.
Sisällöiltä toivotaan yhä enemmän autenttisuutta, rosoisuutta ja elämänmakuisuutta, eivätkä silotellut kiiltokuvat mainosmaisine tuotantoarvoineen enää puhuttele kuluttajia. Erilaisia näkökulmia, aitoutta ja lähestyvyyttä vaikuttajamarkkinointiin tuo mm. UGC, eli käyttäjien luoma sisältö, joka on yksi tämän hetken kuumimmista trendeistä. Samalla EGC:n, eli työntekijöiden luoman sisällön suosio kasvaa, koska kuluttajat haluavat kurkistaa kulissien taakse.
Julkisessa keskustelussa puhutaan myös yhä enemmän monimuotoisuudesta ja inkluusion voimasta, joten ei ole ihme, että aihe puhututtaa vaikuttajamarkkinoinnin alalla. Sekä vaikuttajat että kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota siihen, että representaatio on kampanjoissa huomioitu ja maailmalla on jo vaikuttajatoimistoja, jotka edustavat pelkästään tiettyjä ryhmiä tai vähemmistöjä. Myös me Indieplacella haluamme rohkaista yrityksiä miettimään vaikuttajavalintojaan boksin ulkopuolelta ja luomaan aidompaa sisältöä.
Personoitu sisältö säväyttää
Kuten muissa digimarkkinoinnin kanavissa, ollaan myös vaikuttajamarkkinoinnissa siirtymässä ”kaikkea kaikille” lähestymistavasta personoidumpaan, juuri tietylle kohderyhmälle räätälöityyn sisältöön.
Mikro- ja nanovaikuttajia hyödynnetään ensi vuonna kampanjoissa yhä enemmän, koska he puhuttelevat tarkasti määriteltyä kohderyhmää ja mahdollistavat hyvinkin spesifien niche-kohderyhmien tavoittamisen. Mikrovaikuttajien kautta myös tavoitetaan todella sitoutunut ja aktiivinen yleisö, ja heitä pidetään usein julkkisvaikuttajia uskottavampina.
Isoihin trendeihin tarttumisen lisäksi markkinoijan kannattaa siis ensi vuonna tarkastella myös pienien kohderyhmien mikrotrendejä – erityisesti TikTokissa, missä trendit vaihtuvat tiuhaan tahtiin.
Brändilähettiläät lisäävät luotettavuutta
Yksittäisistä kampanjalähdöistä pitkäaikaiseen, strategisempaan tekemiseen ei sinänsä ole uusi trendi, ja olemme liputtaneet sen puolesta jo vuosia. Nyt kun vaikuttajamarkkinoinnilta odotetaan vielä entistä enemmän aitoutta niin sisällöissä kuin vaikuttajavalinnoissa, ovat brändilähettiläät paras keino niin kuluttajien kuin vaikuttajien sitouttamiseen. Pitkäaikainen yhteistyö saman vaikuttajan kanssa koetaan aidompana ja se mahdollistaa monipuolisten markkinointikeinojen hyödyntämisen.
Vaikuttavuuteen vaaditaan toistoja – harva ostaa tuotteen nähtyään vain yhden mainoksen, ja sama pätee myös vaikuttajamarkkinointiin.
Kaipaatko lisää inspiraatiota tai haluatko jalkauttaa vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2024 tuloksellisesti käytännön tekemiseen? Ota yhteyttä asiantuntevaan tiimiimme, niin autamme brändiäsi seilaamaan trendien aallonharjalla!