Haluatko tietää, miten tehdä aidosti vaikuttavaa vaikuttajamarkkinointia tai mikä puhututtaa vaikuttajamarkkinoinnissa vuonna 2023? Kokosimme tähän artikkeliin kiinnostavimmat vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2023, joilla saat markkinoinnistasi parhaat tehot irti!
Aidosti vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnin trendit 2023
Vaikuttajamarkkinoinnin vuosi 2022 näki TikTokin nousun merkittäväksi markkinointikanavaksi, vaikuttajien julkaisuja alettiin nostaa yhä useammin myös mainontaan, PR-lahjojen verotus puhututti ja Instagram teki Maksettu kumppanuus -merkinnästä pakollisen kaikissa kaupallisissa yhteistöissä. Vuodelle 2023 ennustamme entistäkin aidompaa, vaikuttavampaa ja monikanavaista vaikuttajamarkkinointia.
-
Sosiaalisesti tietoinen markkinointi haastaa brändejä
Viime vuonna ennustimme, että vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään jatkossa entistä enemmän vastuullisuusviestinnässä ja vuonna 2023 sosiaalisesti tietoinen markkinointi on yksi tärkeimmistä vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä. Kasvava inflaatio, korkojen nousu ja kipuava sähkön hinta on saanut monet kiristämään kukkaronnyörejään. Vaikuttajilta odotetaankin nyt vastuullisuutta ja taloudellisesti ystävällistä sisältöä, oli se sitten sijoitusvinkkejä, monta tapaa käyttää samaa vaatetta tai keinoja kutistaa kauppalaskua.
Vaikuttajien avulla omat viestit voi saada läpi paitsi huomaavaisella, myös oivaltavalla tavalla – ja haastavassa taloustilanteessa brändiin panostaminen kannattaa.
-
Video on sisältömuotojen kuningas
Vuonna 2023 video jatkaa voittokulkuaan suosituimpana sisältömuotona sosiaalisen median kanavissa. TikTokin huikean kasvun lisäksi myös Instagram panostaa yhä enemmän Reels-videoihin, ja sekä vaikuttajien että brändien kannattaakin huomioida muutokset Instagramin algoritmissa. Lyhyt ja viihdyttävä videosisältö koukuttaa erityisesti nuorempaa yleisöä, mutta oma paikkansa on myös pidemmällä, sitouttavalla videosisällöllä.
Vaikuttajamarkkinoinnin keinoin brändien on helppo hypätä mukaan videoiden maailmaan, vaikka omia resursseja videotuotantoon ei löytyisikään.
-
Monikanavaista vaikuttavuutta
Vaikuttajamarkkinoinnin keinot ja kanavat monipuolistuvat jatkuvasti ja vuonna 2023 vaikuttajamarkkinointi siirtyy entistä enemmän myös somekuplan ulkopuolelle. Ensi vuonna kannustamme brändejä hyödyntämään vaikuttajia rohkeasti monikanavaisesti – niin verkkosivuilla ja uutiskirjeissä, kuin myymälöissä, tapahtumissa tai vaikka tuotekehityksessä. Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksissa vain mielikuvitus on rajana!
Käyttämällä vaikuttajien tuottamaa sisältöä monipuolisesti saadaan paitsi parhaat hyödyt irti vaikuttajamarkkinoinnin budjetista, voidaan myös samalla turvata markkinoinnin tuloksellisuus somealgoritmien nopeasti muuttuvassa maailmassa.
-
Mitattavuuden merkitys kasvaa
Markkinointibudjettien kiristyessä myös vaikuttajamarkkinoinnilta vaaditaan yhä enemmän mitattavuutta. Vaikuttajamarkkinointia on perinteisesti pidetty haastavana mitata, mutta siinäkin onnistuneen mittaamisen salaisuus piilee tavoitteiden mukaan valituissa mittareissa. ROI:n mittaamiseksi konversiota kannattaa miettiä suoraa myyntiä monipuolisemmin: voisiko konversio olla esimerkiksi tuotenäytteen tilaaja, uusi verkkosivukävijä tai uutiskirjeen tilaaja?
Budjettileikkurien viuhuessa vaikuttajamarkkinointi kannattaa kuitenkin jättää toteutettavien toimenpiteiden pinoon – jopa 89% yrityksistä kertoo, että vaikuttajamarkkinoinnin ROI on vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin muiden markkinointikanavien.
-
Paluu aitouteen ja arjen hetkiin
Sosiaalisessa mediassa palattiin tänä vuonna takaisin alkulähteille, kun aitous teki vahvan paluun kuvavirtoihin. Uusi aitojen hetkien jakamiseen erikoistunut sosiaalisen median kanava BeReal ampaisi kesällä ladatuimpien sovellusten kärkeen ja TikTok julkaisi oman versionsa spontaanien hetkien jakamiseen syyskuussa.
Täydellisyyteen hiottujen kuvien sijaan moni haluaa nyt nähdä aitoja ja samaistuttavia arjen hetkiä rosoineen ja ennustamme, että vuonna 2023 autenttisuus tulee näkymään vaikuttajamarkkinoinnissa kanavasta riippumatta.
-
Vaikuttaja on enemmän kuin kampanja
Siirtyminen yksittäisistä kampanjalähdöistä kohti vaikuttamisen strategiaa on ollut näkyvissä jo useamman vuoden, mutta vuonna 2023 strategiset vuosiyhteistyöt ulotetaan suurten somejulkkisten lisäksi tehokkaasti sitouttaviin mikro- ja nanovaikuttajiin.
Pitkäaikaisessa yhteistyössä myös vaikuttajamarkkinoinnin aitous toteutuu lyhyitä lähtöjä paremmin, kun vaikuttaja pääsee oikeasti tutustumaan edustamaansa brändiin. Samalla yhteistyön uskottavuus kasvaa – jopa 72 % pitää vaikuttajan suositusta uskottavampana jos vaikuttaja on suositellut brändiä useampaan kertaan.
Tuntuuko vaikuttajamarkkinoinnin trendiviidakossa suunnistaminen haastavalta? Ota yhteyttä, niin kerromme miten trendejä hyödynnetään vaikuttavasti!